Verhuisd - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Verhuisd - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Verhuisd

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

07 Oktober 2010 | Nederland, Dronten

Hallo allemaal!

Hier eindelijk weer eens een berichtje van mij. Er is een hoop gebeurd sinds de vorige keer, dus ik zal het even “kort” samenvatten.

Tijdens mijn vorige berichtje was ik nog aan het afstuderen bij het Afval Energie Bedrijf in Amsterdam. Ik ben inmiddels afgestudeerd en heb mijn diploma. Ik ben nu officieel “Bachelor of Maritime Operations”. Voordat de bachelor- en master-titels gebruikt werden, werd je met dit diploma ingenieur. Ik zou dus eventueel ook nog “ing.” achter m’n naam mogen zetten :P. Yorick is trouwens ook afgestudeerd, beide met een acht.

Na het behalen van ons diploma was het natuurlijk op zoek naar een baan. Gelukkig duurde die zoektocht niet lang, Nederlandse zeelieden zijn namelijk nog steeds gewild en erg schaars. Yorick heeft een baan gevonden bij TOS, een detacheringbureau. Dit betekend dat hij steeds op een ander schip komt te varen en dat vindt hij erg leuk. Gelukkig heeft hij wel een vast inkomen en dat vind ik dan weer erg leuk :P. Ikzelf ga varen bij Spliethoff, een Nederlandse rederij met schepen die de hele wereld over varen. Anders dan bij Maersk varen ze hier met conventionele stuurmannen en werktuigkundige. Omdat ik niet kan kiezen heb ik met Spliethoff afgesproken dat ik de ene reis als stuurman en de andere reis als werktuigkundige zal varen. Eén reis duurt ongeveer 3,5 á 4 maanden, waarna ik 2,5 maand thuis ben. Omdat Yorick bij een detacheringbureau zit en dus flexibel werkt, kan het bureau ervoor zorgen dat hij thuis is wanneer ik thuis ben. Zo zien we elkaar nog eens.

En, tja, zoals de meesten waarschijnlijk wel weten hebben Yorick en ik samen een woonboot gekocht. Dit hele verhaal begon aan het begin van de zomer. Yorick kreeg het idee om een oud vrachtschip van ongeveer 20 meter lang te kopen en deze om te bouwen tot een varend woonschip. Helaas kwamen we er na het nodige onderzoek achter dat het grootste probleem hierbij het vinden van een ligplaats is. We zouden dan namelijk niet altijd gaan varen, maar over het algemeen op een vaste plek aan de wal liggen. Het is alleen niet toegestaan om lukraak je woonboot ergens neer te leggen, hiervoor moet je een vergunning hebben. En deze vergunningen worden niet meer voor nieuwe ligplaatsen uitgegeven. Dus moesten we op zoek naar een ligplaats die te koop stond. Nu leerden we al snel dat het meest waardevolle aan een woonboot de ligplaats is. Oftewel: een ligplaats zonder boot is nauwelijks te krijgen en vaak ontzettend duur. Dus dan maar op zoek naar een ligplaats mét woonboot. En die hebben we gevonden in Dronten, Flevoland.

De woonboot bestaat uit twee delen, een stalen schip met daar bovenop een houten “schoenendoos”. Het stalen schip is gebouwd in 1901 en gebruikt om zand te vervoeren tijdens de drooglegging van de Flevopolder. De “schoenendoos” stamt uit 1965. Na wat verbouwen beschikken we nu over een ruime woonkamer, keuken, hele kleine badkamer, een slaapkamer en een washok. Prima voor ons tweetjes. Bij de woonboot zit een tuin van ongeveer 300 m3 en een stenen, dubbele garage. Ruimte zat dus. We liggen hier met tien woonboten op een rijtje, aan een doodlopende weg en tegenover het bos. Het is hier heerlijk.

De bedoeling is dat we deze woonboot over een jaar of 5 gaan verruilen voor een woonark (met een betonnen bak i.p.v. staal). Het nadeel van staal is namelijk dat de boot eens in de tien jaar het dok in moet voor inspectie. Dat betekend dus dat het schip van zijn plek moet worden gehaald, dat we alle meubels etc vast moeten zetten en dat we ons huis voor minstens een week kwijt zijn. Dat terwijl een betonnen bak minstens 30 jaar mee gaat. We willen deze woonark helemaal zelf gaan ontwerpen en bouwen dus kunnen we het precies naar eigen wil inrichten.

Yorick en ik krijgen regelmatig de vraag wanneer we gaan varen. Helaas krijgen we dat zelf ook pas een paar dagen van tevoren te horen. Bij Maersk voeren de schepen een vaste route, dus kon ik maanden vooruit kijken. De schepen van Spliethoff varen op de “wilde vaart”. Dit betekend dat ze varen daar waar ze nodig zijn. Het is zelfs zo dat een lading tijdens de tocht over zee aan een ander bedrijf verkocht kan worden, waardoor het schip in eens een andere bestemming krijgt. Vooruit plannen is dan dus heel moeilijk. Maar geen zorgen, het komt allemaal goed en in de tussentijd vermaken we ons hier prima. Als ik wat meer hierover weet, zal ik het vertellen.

Goed, dit was even een update tot nu toe. Mijn volgende berichtje zal waarschijnlijk vanaf één van de Spliethoff-schepen komen. Dus hopelijk tot dan.

Liefs,
Marieke

  • 07 Oktober 2010 - 17:28

    Saskia:

    Hey,

    ik dacht dat je zei dat zo'n betonnen bak wel 100 jaar mee ging? Maar als het 30 jaar is, wat gebeurt er dan aan het einde van die jaren? Wordt het dan gesloopt of onderhouden ofzo? En hebben jullie al alle meubels gekocht of hebben jullie alleen van thuis meegenomen?

    Groetjes

  • 07 Oktober 2010 - 18:51

    Bianca & De Rest;):

    wat leuk weer wat vsan je te lezen!!! zo gaaf die woonboot! lekker genieten nu? of nog druk met klussen, want jullie zijn al wel over toch!
    Ik hoop zeker wel de kans te krijgen om een keer te komen kijken naar jullie plekje! maar ja, zoals je al zegt weet je niet goed wanneer je vertrekt, dus dat zal pas zijn wanneer jullie weer terugzijn.

    Dikke knuffel en lieve groetjes van ons, Eric, Bianca, Naomi en Sem

  • 08 Oktober 2010 - 17:13

    Opa & Oma:

    Leuk verslag van wat jullie de laatste tijd
    allemaal voor elkaar hebben gekregen. Klasse !! Maar je hebt helemaal niets verteld over de auto.
    Liefs O. & O.

  • 11 Oktober 2010 - 18:33

    Oma Kruiswijk:

    Hallo Yorick en Marieke,
    Wat leuk om dit te lezen..
    Enne gefeliciteerd met jullie diploma`s.
    Via zussendag hoorde ik van hennie van vliet over de woonboot...
    Super lijkt het me voor jullie om daar in te mogen wonen.
    Ik wens jullie dan ook heel veel plezier toe.
    Groeten Oma Kruiswijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Dronten

Thuis

Recente Reisverslagen:

07 Oktober 2010

Verhuisd
Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 702
Totaal aantal bezoekers 181199

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: