Zuid-Amerika - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Zuid-Amerika - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Zuid-Amerika

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

19 Juni 2012 | Colombia, Santa Marta

Hallo allemaal!

Hoe gaat het met iedereen? Is het nog een beetje gezellig in Nederland, nu Oranje uit het EK ligt? Wel balen hoor, dat ze niet door zijn. Ik heb de wedstrijden niet gezien, maar als je als nummer twee van de wereld alle drie de poulewedstrijden verliest, heb je het misschien ook wel een beetje verdiend. Ik hoop dat jullie nog wel een beetje van mooi weer kunnen genieten. Ik in ieder geval wel.

We zijn nu op weg van Santa Marta (Colombia) naar Guaranao (Venezuela). Gisterochtend (zondag) kwamen we aan in Santa Marta. Er hoefde niet zoveel gelost te worden, dus we zijn 's avonds alweer vertrokken. Gelukkig had ik nog wel even de tijd om de wal op te gaan. Het was m'n eerste keer in Zuid-Amerika, dus daar moet ik natuurlijk wel even gebruik van maken. De haven in Santa Marta is vrij klein, waardoor we binnen no-time in de stad waren. We hebben eerst even wat gedronken op een terrasje, want het was ontzettend warm. Daarna nog even langs het strand gelopen. Santa Marta is een leuk stadje met hele vriendelijke mensen. Er wordt nauwelijks engels gesproken, maar iedereen doet zijn/haar best om je te helpen, echt super. Een goede eerste indruk van Zuid-Amerika!

Voor vertrek uit de haven hebben we nog een "stowaway search" gedaan. Een stowaway is iemand die zich aan boord van een schip verstopt in de hoop ergens anders een beter bestaan op te kunnen bouwen. Dit is illegaal en een schip kan flinke problemen krijgen als er verstekelingen aan boord zijn. Ook hebben we gezocht naar verdachte pakketjes en dan voornamelijk drugspakketjes. Nu heeft een schip vele hoeken en gaten dus zo'n zoekactie duurt altijd wel even. Maar gelukkig hebben we niks gevonden. Nu lijkt het me ook stug dat iemand uit Colombia een beter bestaan op wil bouwen in Venezuela, maar je weet maar nooit.

Uh tja, verder heb ik eigenlijk niet zoveel te vertellen. In de machinekamer gebeurt op dit moment niet zoveel spannends. Het is vaak ook te warm om grote klussen aan te pakken, zo'n 40 graden. Hoewel we het vanmorgen (maandag) toch wel aardig druk hebben gehad. Er moesten wat metingen verricht worden aan de hoofdmotor. Dat is de motor die ervoor zorgt dat het schip vooruit komt (of achteruit, mocht dat gewenst zijn). Dat betekent dus twee uur bovenop (!) de motor staan om deze metingen uit te voeren. En laat dat nu net de warmste plek in de machinekamer zijn. Ach, een koude douche doet wonderen.

Vanmiddag rond een uur of vier komen we aan bij het loodsstation van Guaranao. Hier pikken we de loods op die ons naar binnen zal begeleiden. Dit gaat hooguit een halfuurtje duren, dus als het goed is liggen we vóór het avondeten tegen de kade. Het lossen duurt ook maar een paar uur, waarschijnlijk vertrekken we vannacht of morgenochtend vroeg. Daarna naar Maracaibo, dat is een paar uurtjes verderop de rivier. Ook niet bijster ver dus. Het lossen daar duurt ook niet zo erg lang en dan is het nog een paar dagen naar Puerto Cabello om de rest van de lading te lossen. Officieel hebben we voor daarna nog geen nieuwe reis, maar er gaan geruchten dat we gaan laden in Santos (Brazilië) voor Houston. Mocht dat zo zijn dan is er een kans dat ik in Houston van boord af ga. Van Puerto Cabello is het namelijk twee weken en van Santos naar Houston bijna drie weken. Dan zit het dus alweer bijna op. Maar... het is dus nog niet zeker.

Nu ga ik echt stoppen. We hebben straks aankomst en daarna ga ik maar even slapen. Een paar uur later is immers alweer vertrek. Tot de volgende keer en laat (weer) een reactie achter, alsjeblieft.

Liefs,

Marieke

  • 19 Juni 2012 - 21:12

    Mark Admiraal:

    Hee, leuk verhaal!! Santos is echt een super leuke stad, centrum is een kwartier van de haven lopen. Ook leuk is om met t mob bootje te varen daar, dat mag:p
    En een super chill strand haha! Onze kap moest wel de poortwachters omkopen, nederlands mogen de wal niet op, duitsers wel. Dus wij waren duits voor een paar dagen! Veel plezier!

  • 20 Juni 2012 - 04:50

    Erica Boon:

    Hey Marieke, voetbal? Wat is dat? Wat gaaf je avonturen weer te kunnen lezen. Hier is alles verder goed, eindelijk een beetje mooi weer. Vanavond eten in de Meerkerk met ongeveer 700 andere super veel zin in. Nogeen goeie reis en we spreken elkaar weer grtz Erica

  • 20 Juni 2012 - 14:07

    Saskia:

    Hey Marieke,

    fijn dat het het zo leuk hebt. Volgens mij kan je in Zuid-Amerika best lekker eten, of moet je altijd aan boord eten?
    Tjah de kok is natuurlijk niet voor niets mee op reis. En jij heb alweer lekker weer. hier valt het nog steeds tegen. Maarja dat is natuurlijk geen wereld nieuws. Toch zijn er mooie momenten geweest. Ik ben vorige week naar het NK dressuur geweest, dat werd voor het eerst in Hoofddorp gehouden. Het was die dag zonnig en ik zat op het podium in de zon te verbranden. Maar dat kon de pret niet drukken. Het was het leuk om ook allemaal bekende ruiters te zien met hun super paarden. Afgelopen weekend ben ik ook nog naar councours hippique geweest en ook toen was het lekker weer, alleen waaide het erg hard waardoor het 's avonds toch wel koud werd. En ik heb mijn verjaardag gevierd. Nog bedankt voor je berichtje. Ik had een taart gemaakt van marsepein die erg mooi maar vooral groot was geworden, we hebben er nog een week van gegeten. Tijd om meer te gaan bewegen dus...

    tot horens

    Saskia

  • 20 Juni 2012 - 15:35

    Claudia En De Rest:

    Hi Mariekie,

    Er blijft nog weinig op je lijstje over waar je nog niet bent geweest. Geniet er maar lekker van. Je werkt er ook hard genoeg voor om tussendoor even van de landen te mogen genieten, als de mogelijkheid zich voordoet.

    Wij zijn hier lekker druk bezig in de tuin. De stenen muur met de steigerhouten delen ertussen staat en is klaar. Nu is Hans achterin de tuin een overkapping aan het maken met een steigerhouten loungebank. Heerlijk relaxen als het straks af is. Het zwembad wordt dit jaar helaas niet gevuld, daar is Hans ook mee bezig. Moet opnieuw folie in gedaan worden en onderdelen zijn vervangen.
    Maar ach een klein badje voor Thom in de tuin, daar is hij ook erg blij mee.

    Wij hebben bijna vakantie 9 juli en dan 3 weken lang, tenminste Hans werkt de dinsdagen en ik de maandag en woensdagen. Heb mijn dagen einde van het jaar hard nodig als Thomas zijn wendagen krijgt op de basisschool, dan wordt hij alweer 4 jaar.

    Maar ja eerst de rest van jou en mijn familie de verjaardagen vieren. Hopelijk ben je erbij met je zusje der verjaardag.

    Nou ik ga Hans nog maar even helpen, want het is nu erg warm en ik verblijd hem dan met zijn glaasje koude drinken. Thom een ijsje en de mannen zijn weer blij.

    Jij nog werkse en tot gauw
    XXX van de Kippetjes (Hans heet Kip voor je het nog niet wist hahahaha)

  • 20 Juni 2012 - 17:12

    Marleen Ten Broeke:

    Ach dat al die oranje gekte weer voorbij is vind ik ook niet erg.

    Hier is het weertje ook best lekker maar kan er helaas niet zoveel van genieten. Ben veel aan het werk in Hoogeveen en dat is toch al gauw 2 uur rijden enkele reis.
    Gisteren (dinsdag) wel er lekker van kunnen genieten. Toen zijn we met het hele gezin naar de Apenheul geweest (dat was ons kado voor papa's verjaardag).
    Dat was echt leuk, vooral ook leuk om te zien hoe de aapjes reageren op een scootmobiel.

    Veel plezier daar nog en neem nog maar een koude douche om bij te komen!

  • 20 Juni 2012 - 20:56

    Jordy:

    Hey hey,
    Hoe gaat het allemaal daar aan de andere kant van de wereld? :). KLinkt echt allemaal super gaaf hoor!!
    IK hoop dat het goed met je gaat en op nog vele mooie verhalen en reizen.
    Een behouden vaart.

    Groet,

  • 21 Juni 2012 - 17:05

    Linda:

    Haha, ja het EK was een grote deceptie; maar ze speelden ook gewoon barslecht. Op naar het WK dan maar!
    Maare superleuk om weer je belevenissen te lezen:) Geniet nog van het mooie Zuid-Amerika. Het is een prachtig stukje van onze wereldbol met mooie natuur, klimaat en mensen. Alhoewel werken met 40 gr mij ook niet zo heel lekker lijkt... Heel veel succes nog en ik denk aan je! Liefs Linda

  • 25 Juni 2012 - 16:30

    Bianca, Eric En Kids:

    Oh oh oh, eindelijk even tijd om te reageren. T is weer eens even veel te druk met werken, extra werken, huishouden en alle andere dingen die voorbij komen;)
    Wij lezen dat ook jij je niet hoeft te vervelen voorlopig en dat jou terugreis al weer aardig op gaat schieten, of nog even niet;) spannend hoor. Hier alles dus druk maar goed! Kids hebben bijna vakantie, we verwachten een prima rapport volgende week, dit nav. de schriften die we vorige week al hebben kunnen bekijken. Ze doen het supergoed op school. Verder ben ik nog druk met trainen voor Nijmegen, over 3 weken begint ie, en eerlijk is eerlijk, ik begin de kriebels te krijgen hoor, maar heb er echt wel onwijs veel zin in!!!!
    Lieve Marieke, werk ze nog daar en tot je volgende mail, of tot ziens, xxx van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Santa Marta

Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 869
Totaal aantal bezoekers 181212

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: