De winter is weer begonnen - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu De winter is weer begonnen - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

De winter is weer begonnen

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

08 Juli 2012 | Brazilië, Brasilia


Hallo allemaal!

Ja, jullie lezen het goed: hier is de winter weer begonnen. Zonder
waarschuwing, zonder herfst... bam, meteen winter! Maar gelukkig wel met
tropische temperaturen.
Jullie zullen wel denken: die is gek geworden, wordt tijd dat ze naar huis
toe gaat. Nou ja, dat laatste is wel een beetje waar, maar het is hier
toch echt winter. Ik bevind mij nu namelijk ten zuiden van de evenaar en
daar is het in juli officieel winter.

Voor mij was dit de eerste keer dat ik de evenaar over ging en zoals
sommige van jullie misschien wel weten kan men dat op zee niet ongemerkt
voorbij laten gaan. De traditie is dat Neptunus aan boord komt om degenen
die nog niet de evenaar hebben over gestoken te dopen. Dat gaat meestal
gepaard met het uitvoeren van een aantal opdrachten (sommige leuk, anderen
wat minder) en heel veel zeewater. Als je alle opdrachten naar behoren
hebt uitgevoerd krijg je een officieel certificaat. Die moet je op komende
reizen wel meenemen, want het is je bewijs dat je bent gedoopt. Anders
moet je nog een keer...

De eerste stuurman was al een aantal dagen bezig met het voorbereiden van
de opdrachten. Gelukkig was ik niet de enige die gedoopt ging worden, ook
de HWTK, leerling en een matroos waren aan de beurt. Maar op de dag van de
doop was het ontzettend slecht weer. Behoorlijk harde wind en heel veel
regen. Dus dit is maar even uitgesteld. Het certificaat heb ik wel
gekregen :D. Bij het overhandigen van dit certificaat krijg je ook een
nieuwe naam. Ik heet vanaf nu "Orange Waterlily" (Oranje Waterlelie).
Meestal verwijst de naam naar een eigenschap van de persoon en aangezien
ik nu de enige Nederlander aan boord ben en we net het EK hebben gehad,
hebben ze me Oranje Waterlelie genoemd. Ik ben er wel tevreden mee.

Maar goed, als het komende week nog een keertje mooi weer wordt, zullen we
alsnog de opdrachten moeten uitvoeren. Ik zal jullie op de hoogte houden.

En dan nog wat minder leuk nieuws. Het is nu definitief dat ik niet
afgelost kan worden in Santos. De eerstvolgende mogelijkheid is Houston en
dat is op z'n vroegst de eerste week van augustus. Ik heb m'n reis naar
Vietnam dus moeten afzeggen. Jammer, volgende keer beter.

In m'n vorige berichtje vertelde ik dat alles in de machinekamer vlotjes
verliep. Nou, dat had ik beter niet kunnen zeggen. Ik had het bericht nog
niet gestuurd of één van de separatoren (zie één van m'n vorige berichten
voor uitleg) deed het niet meer. Vervolgens snel de andere opgestart, maar
ook die hield het al snel voor gezien. Tja, dan zit je dus met een
probleem: er wordt geen schone brandstof meer gemaakt, maar de hoofdmotor
moet wel blijven draaien. Dat is dus nachtwerk geworden. Snel één van de
separatoren uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gerepareerd en weer in
elkaar gezet. Het duurde even voordat we hem daarna goed aan het werk
kregen, maar uiteindelijk konden we met een redelijk gerust hart gaan
slapen. De volgende dagen zijn we bezig geweest met de andere separator en
ook die doet het nu weer. Alles is dus goed afgelopen, maar ik zeg nooit
meer dat het vlotjes gaat in de machinekamer :P.

Lieve mensen, ik ga maar weer eens stoppen. Zodra m'n doop echt voltooid
is zal ik er wel over vertellen. Hopelijk tot gauw!

Liefs,

Marieke

  • 08 Juli 2012 - 21:28

    Daphne Kok:

    Hey Marieke,

    Wat stoer, de evenaar over. En draait het water naar het doucheputje nu de andere kant op? Ben benieuwd naar de opdrachten, hoop dat ze meevallen.

    Wat jammer van je vakantie. Ik wist niet dat je al geboekt had. Lastig hoor, niet weten wanneer je vakantie hebt.

    Iedere keer als ik je berichtjes weet, vind ik het behoorlijk knap dat je weer zo'n apparaat dat stuk is weet te repareren.

    Geniet nog van je reis en ik hoop je gauw weer te zien. Dan heb ik ook vakantie!

    Groetjes Daphne

  • 09 Juli 2012 - 10:56

    Saskia:

    Hey Marieke,

    tjah die zeerotten he.
    Maar dat houdt de sfeer natuurlijk wel leuk aan boord. Ik had je pas echt gek gevonden als je had gezegt dat je sneeuw hebt gehad, hihi. Jammer dat je reisje niet door kan gaan, had je het trouwens al geboekt? Als je in augustus terug komt, wanneer ga je dan weer weg?

    groetjes

  • 11 Juli 2012 - 05:57

    Bianca, Eric En Kids:

    Hey Marieke, hm, jij hebt dus officieel winter, nou, wij zomer, tenminste dat zeggen ze, maar er komt hier zoveel water uit de hemel vallen dat ik mijn schuur even niet eens kan bereiken, en de temperatuur... tsja ook die blijft nu even steken bij 13graden, dus ik weet eigenlijk niet zo goed of wij nu zomer hebben of.....

    De evenaar gepasseerd, stoer zeg, ik zou niet weten hoe dat voelt maar ik denk dat het wel iets bijzonders is, vooral omdat ze er zo'n feest van maken, haha, jij mazzel dat het weer te slecht was, maar ja, t zal ook vast nog wel goed weer worden en dan krijg je alsnog je vuurdoop;)

    Hey maar geen vakantie in het vooruitzicht, gewoon moeten anuleren, dat is wel balen hoor! Is er nog een mogelijkheid dat je later op vakantie gaat of is het nu weer hopen dat je na een volgende reis wat kan boeken??? Hier hebben we nu ook zomervakantie voor de deur staan, kids zijn naar hun papa toe en zelf werk ik wat extra uurtjes nu ik toch niet hoef te "zorgen" thuis. Blijft wel raar hoor, maar ik ben nu ook erg druk bezig met de 4daagse van volgende week. Dus mijn tijd gaat wel rap voorbij. Zaterdag brengt Eric mij naar mijn ouders toe, waarna ik dan met mijn pa zondag naar Nijmegen ga. Helaas is het weer ook dan nog steeds niet geweldig, dus ben benieuwd. -ik blijf gewoon heel hard duimen dat het iig maar droog blijft die week- en dan gaan we Dinsdag van start, ik heb er mega veel zin in, ben ook wel een beetje zenuwachtig.
    Na de 4daagse werk ik nog een weekje en dan komen Sem en Naomi weer terug. Als het goed is komt jij thuiskomst dan ook dichtbij toch!!
    Met de verjaardag van je zusje en moeder zijn wij er helaas niet (jij dan al wel of ook nog niet zeker waarschijnlijk) wij zitten dat weekend dan in WarnerBros Moviepark.
    Nou vooralsnog weer even wat verteld, werk ze nog en tot snel he, xxx

  • 11 Juli 2012 - 09:15

    Maaike:

    Mariek!

    Leuk om je verhaal te lezen!:) Behalve over de vakantie dan, maar dat wist ik natuurlijk al:) Goed dat t in de machinekamer weer opgelost is! Zal ook binnenkort nog reageren op je mail.

    Succes daar en liefs vanuit de tropen aan de andere kant,

    Maaike

  • 12 Juli 2012 - 18:27

    Judith:

    Ola Orange Waterlily! (Ja, daar ontkom je nu natuurlijk niet aan;)

    Wat jammer dat je reis naar Vietnam niet door kan gaan! Weet je nu al wel of je die eerste week van augustus wegmag? En dan ook nog winter daar, nou ja, het zal misschien niet eens zulk heel ander weer zijn dan onze 'zomer'.

    Eind juni heb ik mijn afscheid gehad! (Je weet denk ik wel waar;) Het was een mooi afscheid en ik ben sindsdien eigenlijk vooral bezig met het te vieren en alles in te halen wat ik gemist heb;) We hebben een groot feest gegeven, ook omdat Alex een nieuwe baan heeft: hij wordt docent Informatica aan de Hogeschool Leiden. Wel iets anders dan zijn huidige ICT-consultancywerk, maar hij heeft er veel zin! En ik ben samen met Simon (mijn jongste broertje, weet je volgens mij wel) 5 dagen naar Berlijn gegaan. Het was echt superleuk, ik vond het zo fijn dat ik weer echt kon genieten! We hebben heeeeel veel geshopt (haha, arme Simon), maar ook indrukwekkende historische bezienswaardigheden bekeken en genoten van de gezelligheid van de stad. En van de week stappen Alex en ik samen op het vliegtuig om lekker een zonnetje in Marmaris (Turkijke) te pakken. Om vervolgens na een dag of 10 rust samen op kinderkamp te gaan. Wij hebben dus een hele drukke zomer, maar, zoals ik al zei, we hadden nog wat in te halen;)

    Nou, zet hem op met de laatste loodjes van je reis (en je doopopdrachten, daar moet je als baptist wel goed in zijn trouwens;). We denken aan je!

    Heel veel liefs (ook namens Alex),

    Judith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasilia

Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 181196

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: