Atlantische Oceaan - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Atlantische Oceaan - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Atlantische Oceaan

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

13 Mei 2012 | Portugal, Lissabon

Hallo allemaal!

Hier weer een berichtje van mij. Afgelopen week is behoorlijk druk
geweest, vooral voor de mensen aan dek. Zoals ik al had verteld gingen we
windmolens laden in Spanje. Ik dacht eerst dat we ook de wieken mee zouden
nemen, maar we hebben nu alleen de masten aan boord, in onderdelen
uiteraard. We hebben nu ongeveer 60 stukken aan boord. Die moesten
natuurlijk ook allemaal vastgezet worden. Dit wordt gedaan met kettingen,
acht per onderdeel. Normaal gesproken wordt dit gedaan door mensen van de
haven. Soms wordt er een aanbod gedaan dat de mensen van het schip dat
zelf doen en daar dan voor betaald krijgen. De dekjongens hier aan boord
dachten op die manier wel leuk bij te verdienen, dus daar zijn ze mee
akkoord gegaan. Helaas duurde het wat langer dan verwacht. Ze zijn drie
dagen tot middernacht bezig geweest om alles te sjorren (vast te zetten).
Ik had eigenlijk best wel medelijden met ze. Ik lag al lang te slapen en
dan hoorde ik dat ze nog bezig waren aan dek.

In de machinekamer zijn we ook lekker bezig geweest. We hebben in Spanje
twee dagen aan één van de separatoren gesleuteld. Even uitleggen wat een
separator doet. In de brandstof die we aan boord krijgen zit vuil dat we
niet in de motor kunnen verbranden. Dit vuil moet er dus uitgehaald
worden. Een separator werkt eigenlijk als een soort centrifuge. Hij draait
rond met ongeveer 12.000 toeren per minuut. Daardoor worden alle zware
deeltjes in de brandstof naar buiten geslingerd en blijft er in het midden
schone brandstof over. Op die manier wordt het vuil uit de brandstof
gehaald. Hier aan boord hebben we vier separatoren, één voor diesel, twee
voor zware olie en één voor smeerolie. Die van de smeerolie was aan een
onderhoudsbeurt toe. Dat betekent dat we hem helemaal uit elkaar halen,
schoonmaken en een aantal onderdelen vervangen. Daarna zetten we 'm weer
in elkaar en doen we een testrun. Als ik dit zo opschrijf lijkt het heel
simpel, maar het is toch nog genoeg werk om drie man (oké, twee man en één
vrouw) twee dagen zoet te houden. Maar hij loopt nu wel weer als een
zonnetje.

Sinds vrijdag zitten we weer op zee, onderweg naar Houston. De verwachting
is dat we daar rond de 25e aankomen. Dat is op een vrijdag. In het weekend
wordt er waarschijnlijk niet gewerkt en de 28e schijnt er een feestdag te
zijn. Het kan dus best zijn dat we pas de 29e naar binnen gaan. Maar dat
duurt nog wel even. Eerst nog deze oceaan oversteken. Als het goed is
hebben we binnenkort ook nog een BBQ om de verjaardag van de eerste
stuurman te vieren. Altijd gezellig.

Tot snel!

Liefs,

Marieke

  • 14 Mei 2012 - 10:20

    Saskia:

    Hey Marieke,

    lekker druk aan het werk zo te horen. zetten jullie de bbq dan ook vast.. haha anders kan je heen en weer blijven lopen, of schommelt een schip niet zo erg? Op naar het warme weer. Hier is het nog steeds koud, halverwege mei is er nog nachtvorst. gelukkig was het gisteren wel lekker als je uit de wind zat. Daar heb ik natuurlijk wel even van geproviteerd. Ik heb nu een lichte, oke hele lichte, gekleurde gloed op mijn huid. Toch nog een beetje het zomerse gevoel.
    Dan nu even verhaaltjes over mijn eigen bezigheden. Ik ben afgelopen dinsdag met mijn moeder naar Sealife geweest. Dat was erg leuk, maar het is niet zo groot dus je bent snel klaar. Daarna even de pier op gelopen maar daar was niet heel veel te doen dus zijn we maar even lekker gaan luchten voor we weer richting huis gingen. Zaterdag ben ik met Dap naar een musical geweest. Next to normal heet het. Erg leuk was het, wel een beetje een zielig verhaal, maar dat mag de pret niet drukken. Ik ben van plan om nog met Ronald naar miss Saigon te gaan. Dat ga ik nu maar even boeken. Ik heb dat het lukt, want ik heb er wel zin in. Nou werk ze verder en tot horens.

    groetjes Saskia

  • 14 Mei 2012 - 18:25

    Marleen Ten Broeke:

    Zo'n schip houd je lekker bezig!
    Ik heb van het weekend net een feest achter de rug van mijn werkgever.
    Met 2400 man feest vieren in Antwerpen feest vieren.
    Het kostte 50 bussen en 1100 hotelkamers, Wolter Kroes en van Velzen op bezoek, maar dan heb je wel een super feestje!

    Nu maar op mijn werk bij komen!

  • 15 Mei 2012 - 09:33

    Marrie:

    Windmolens naar spanje dus, nou heb jij ook weer je steentje bijgedragen aan het milieu :P
    Net als sas ben ik totaal niet eens met het weer hierzo :P Belachelijk. Begin juli ga ik op vakantie naar zwisterland en italie. erg veel zin in. Verder ben ik druk met school, veel huiswerk te doen. Daarnaast nog lekker trainen bij de nieuwe vereninging :) Blijft leuk. Dat was het, dus ik heb maar een saai leven vergeleken met jouw bovenstaande verhalen ;) have fun.
    liefs

  • 16 Mei 2012 - 09:11

    Linda:

    Hee Marieke! Goed om van je te horen. Nu zitten jullie waarschijnlijk op de oceaan en geen internet? Dan zal je deze berichtjes pas veel later lezen, maar beter laat dan nooit;) Maar wat een leuk verhaal weer; ik wist niet dat er zoveel bij komt kijken! Zie uit naar je volgende verhalen:)
    Bij mij gaat het redelijk; de afgelopen dagen ben ik nog steeds thuis gebleven (zie mailtjes) en hoop snel weer beter te worden... Ik houd je op de hoogte.
    Nou werkse en veel plezier nog! xxx

  • 16 Mei 2012 - 17:22

    Bianca, Eric En Kids:

    Leuk weer wat van je te horen, ditmaal een schoon klusje al begrijp ik dat de dekjongens er een zwart klusje van hebben gemaakt, of begreep ik dat verkeerd?
    Heb je nog een beetje tijd om te genieten van het weer? Want het kan dan wel mooi weer zijn, als je hard moet werken is het alleen maar zweten. Zoals een aantal hieronder al schreven is het weer nog steeds niets, maar dat is wel weer goed voor de plantjes. En over plantjes gesproken, ik heb bij mijn buren wat bomen/struiken weg mogen halen, dus helemaal leuk. Nog leuker was dat ik met moederdag van Eric en de kids 2 prachtige perenbomen heb gekregen!!! Erg leuk hoor in de tuin, ik kom nog eens in het bos te zitten hier.
    Dus jij komt het pinksterweekend aan in Houston, zie je dan nog wat onderweg of is het alleen maar wijde blik????

    Nou meid, geniet iig van het weer, werk ze en tot je volgende berichtjes maar weer, xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lissabon

Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 181345

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: