Storm - Reisverslag uit Saint-Malo, Frankrijk van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Storm - Reisverslag uit Saint-Malo, Frankrijk van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Storm

Blijf op de hoogte en volg Marieke

05 November 2013 | Frankrijk, Saint-Malo


Hallo allemaal!

Hier weer een berichtje vanaf de Delfborg. Ten tijde van mijn vorige
bericht waren we onderweg naar Heroya. Dat is inmiddels bijna twee weken
geleden, dus tijd voor een nieuw verhaaltje. In Heroya hebben we inderdaad
een paar dagen voor anker gelegen. Dat was al wel in de haven, op zo'n
vijfhonderd meter van de kade. Heroya zelf is maar een klein dorpje, maar
de fabriek die erbij hoort trekt wel veel scheepvaart. Vooral 's avonds
was het dorpje een prachtig plaatje. Het is een heuvelachtig gebied en dan
de kleine lichtjes van de huizen, heel erg mooi. Het leek net een
kerstdorpje.

Na Heroya zijn we weer oostwaarts gegaan. Naar Riga dit keer, ook wel
bekend als de hoofdstad van Letland. Daar hebben we kunstmest geladen dat
we morgen af gaan leveren in San Malo, Frankrijk. De reis daarna is ook al
bekend: laden in Dublin (Ierland) en lossen in Kokkola (Finland). Hier aan
boord wordt gehoopt dat we in het weekend in Dublin liggen, zodat we
misschien nog een avondje de wal op kunnen. Het zal wel eind deze maand
worden voordat we in Kokkola zijn.

Verder gaat het hier, ondanks het stormachtige weer, goed. M'n medicijnen
tegen de zeeziekte werken uitstekend, heb nog nergens last van gehad. In
de machinekamer zijn we de afgelopen weken vooral bezig geweest met de
separatoren. Even heel kort door de bocht: de separatoren halen de
vuiligheid uit de smeerolie en de brandstof. We hebben er twee aan boord
en die werkten allebei niet lekker meer. Eén keer in het uur moet een
separator "schieten". Nee, dat is niet gevaarlijk. Bij het schieten maakt
de separator zichzelf als het ware schoon. Dit merk je doordat er een
doffe klap klinkt. Aangezien ze dat allebei niet meer deden moesten ze dus
open- en schoongemaakt worden. En dan lijkt zo'n ding wel uit duizend
onderdelen te bestaan. Het schoonmaken is ook niet even simpelweg een
doekje erover halen. Nee, dat is nog ouderwets schrobben. Je bent er
uiteindelijk zo'n twee dagen mee bezig. En als hij dan eindelijk weer in
elkaar zit en we gaan testdraaien, dan is die dreun van het schieten toch
zo'n heerlijk geluid. Nu draaien ze weer als een zonnetje. (Even voor mijn
mede-zeelui die dit misschien lezen: ik weet ook wel dat mijn uitleg van
een separator wel heel kort en bondig was, maar anders wordt deze blog zo
lang.)

Mijn inspiratie is op dus ik ga maar weer stoppen. Ik moet de spullen in
m'n hut maar even zeevast gaan zetten, want volgens de kapitein krijgen we
(nog) slecht(er) weer. Dat wordt dus weer lekker slapen vannacht. Gelukkig
liggen we morgen binnen. Dank jullie wel voor alle reacties en tot gauw.

Liefs!

Marieke

  • 06 November 2013 - 08:41

    Ab Van Der Noll:

    Je blog te lang? Welnee veel te kort! Goede reis hou alles heel en lezen snel weer verder hoop ik. Groet Ab

  • 06 November 2013 - 09:59

    Christine Visser:

    Hoi Marieke, fijn dat je medicijnen goed werken want met deze stormen is door kunnen gaan wel heel fijn voor je, zal Johan je verslag laten lezen, die snapt het vast beter als ik, mar je hebt goed werk gedaan, want ze doen het weer. Goede vaart verder. Liefs Christine

  • 06 November 2013 - 14:29

    Daphne Kok:

    Hey Marieke,

    Hier in Nederland heeft het ook gestormd. Daar moet je op zee inderdaad ook wel last van hebben. Fijn dat je medicijnen tegen zeeziekte hebt.

    Fijne reis!

    Groetjs Daphne

  • 06 November 2013 - 16:56

    Saskia:

    Hoi Marieke,

    fijn dat je het naar je zin hebt, zo klinkt het tenminste wel. Hier heeft het ook heftig gestormd, bomen op autos en huizen, en zelfs tornados. Hoe hoog worden die golven dan wel niet met zulke stormen, zeker wel een meter of 6? of zit ik er nu helemaal naast?

    veel plezier nog de komende maand,

    groetjes

  • 06 November 2013 - 19:31

    Henk En Miep:

    Hoi Marieke.
    Leuk weer een bericht van jou te ontvangen. We vinden het altijd leuk jouw belevenissen te lezen.
    We wensen je nog een goede vaart
    Groet en een dikke knuffel

  • 07 November 2013 - 09:34

    Linda:

    Mariek! Wat leuk om weer een verslag te lezen :) Zo te zien zit je niet stil (qua werkzaamheden en storm ;)). Hoop wel weer op beter weer natuurlijk, dat lijkt me ook wat prettiger werken!?
    Zou leuk zijn als je in Dublin nog even aan land kan. Geniet van werk! Liefsss

  • 07 November 2013 - 21:13

    Johan Visser:

    Hoi Marieke1 Christine heeft me op jouw site gewezen en ik heb je berichtjes gelezen. En, deze boekhouder weet wat separatoren zijn! Leuk zo 'met je mee te reizen'.

    Groeten vanuit Kudel.

  • 07 November 2013 - 21:31

    Bianca, Eric En Kids:):

    Hoi hoi hoi,

    Mede door die storm hebben wij nu pas even tijd om je te berichten....

    Wij zitten momenteel midden in de verbouwing, er is al zo veel veranderd en het gaat zo hard.... we zitten gelukkig al weer in de opbouwfase en zelfs al met sommige zaken gaan we naar de afrondingsfase. Al die regen en wind heeft ons ook parten gespeeld, we blijven met onze -nog in aanleg- vijver water naar de zee dragen.... we hopen dat dit weekend het zeil erin kan zodat het daarna net zo veel mag regenen als dat de natuur kan hebben want dat scheelt ons een hoop water;)

    Tegen de tijd dat jij thuis komt hopen wij heel ver te zijn, maar klaar..... ik ben bang dat we dat nog niet gaan halen hoor...

    Lieve meid, we wensen je nog een goede vaart en horen snel weer van je, xxx van ons allen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Malo

Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 828
Totaal aantal bezoekers 181345

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: