Tweede reis - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Tweede reis - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Tweede reis

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

16 Mei 2009 | Nederland, Hoofddorp

Hallo allemaal!

Jaja, het is weer zover. Ik ga weer varen! En ik heb er echt onwijs veel zin in.
Gisteren ben ik in Rotterdam geweest voor de cadettendag van Maersk. Daar heb ik te horen gekregen dat ik 12 augustus aan boord van de Maersk Stepnica zal stappen. Dit is één van de nieuwere containerschepen van Maersk en is 334 meter lang en 43 meter breed. Het schip kan 8400 containers meenemen. De 12-cilinder voortstuwingsmotor heeft levert 68.640 kW (93.385 pk) met een cilinderdiameter van 98 centimeter.

Ik stap aan boord in Tanjung Pelepas in Maleisië. Daarvoor moet ik eerst naar Singapore vliegen en vervolgens met de taxi naar het schip. Daarna zal ik de volgende havens aan doen:
Suez Canal – Egypte
Le Havre – Frankrijk
Felixstowe – Engeland
Zeebrugge – België
Dunkerque – Frankrijk
Gothenburg – Zweden
Aarhus – Denemarken
Bremerhaven – Duitsland
Rotterdam – Nederland!!!
Singapore – Singapore
Hong Kong – Hong Kong
Kobe – Japan
Nagoya - Japan
Shimizu - Japan
Yokohama – Japan
Nansha - ???
Yantian – China
Hamburg – Duitsland
Salalah – Oman
Da Chan Bay - China
Ningbo – China
Shanghai – China
Kaohsiung – Taiwan

Sommige havens doe we twee keer aan. Een up-to-date lijst van de havens staat op internet. http://www.maerskline.com/link/?page=appinfo&path=/schedules, klik daarna op “By vessel” onder “schedules”, vul dan bij “Vessel name” “Maersk Stepnica” in en pas de data aan. Klik daarna op “search” en er komt een hele lijst tevoorschijn met welke havens de Maersk Stepnica in de ingestelde periode aan doet. Mocht deze uitleg niet duidelijk genoeg zijn, dan hebben de meesten die dit lezen wel m’n nummer.
Het schip is helaas niet meer via teletekst te volgen.

Yorick (m’n vriend, voor degene die dat niet weten) gaat ook weer bij Maersk stage lopen. Hij stapt op 23 juli aan boord van de Maersk Salalah, ook in Tanjung Pelepas. De Salalah is het zusterschip van de Stepnica en ze zijn dus praktisch hetzelfde. De Salalah vaart dezelfde route als de Stepnica en is ook te volgen via de hiervoor genoemde website. Dan natuurlijk wel even “Maersk Salalah” invullen in plaats van “Maersk Stepnica”.

Maar voordat ik op stage mag, moet ik nog wel een paar weken naar school. Nouja, eigenlijk komen die paar weken neer op nog maar 7 dagen school. Ik heb aan het einde van het jaar maar één tentamen dus dat is lekker rustig. Verder krijg ik nog een cursus Advanced Fire Fighting. In m’n eerste jaar heb ik al brandjes leren blussen, maar tijdens deze training gaan we daar nog verder op in. Ook ga ik nog een week zeilen aan boord van de Morgenster. Ik ga dan varen tussen Kiel (Duitsland) en Gdynia (Polen). Er gaan meer mensen mee van mijn opleiding dus dat wordt een dolle boel.

En ik hoop ook nog m’n rijbewijs te halen voordat ik op stage ga. Ik ben helaas al een keer gezakt, maar dit keer ga ik het zeker halen. En, nee, ik ga niet zeggen wanneer ik moet afrijden.

Vorige keer wist ik nog niet zo goed hoe het zou gaan met email aan boord en had ik maar een aantal mensen mijn emailadres van Maersk gegeven. Nu weet ik wel hoe het in z’n werk gaat en weet ik ook dat ik met meer mensen kan mailen vanaf het schip. Dus, als jullie een mailtje naar me willen sturen, dan kan dat. Ik ga niet m’n Maersk-adres op deze weblog zetten, maar als jullie hem willen hebben moeten jullie me maar eventjes mailen (naar m’n gmail.com-adres).

Goed, dat was het weer voor nu. Uiteraard zijn reacties weer van harte welkom, ook voor deze reis. Ik vind het superleuk om die reacties te lezen en te merken dat er zoveel mensen zijn die me volgen. Helemaal top!

Tot de volgende keer.

Marieke

  • 16 Mei 2009 - 18:45

    Dinie:

    Leuk, je eerste stukje is er weer!!
    Net als vorig jaar zal ik steeds weer naar een volgend bericht uit kijken.
    Succes met het afrijden, sterkte met de laatste loodjes op school.
    Liefs, Dinie

  • 18 Mei 2009 - 11:36

    Bianca Noordover:

    hey Marieke, hoorde van pa en ma dat je weer op reis gaat, gaaf hoor!!!
    Ik hou je verhalen en ervaringen nu ook bij dus ik zal je zo nu en dan wel een berichtje sturen hoor!!!
    Heel veel plezier en veel succes met je rijexamen!!

    groetjes

  • 18 Mei 2009 - 17:20

    Opa En Oma Esveld:

    Hoi Marieke.
    Wat ga je weer een spannende tijd tegemoet.
    Natuurlijk blijven we je weer volgen op dat enorme schip, maar eerst je rijbewijs halen. Wanneer kunnen we met een bloemetje komen ? Nu moet het toch echt lukken. Alvast veel succes en liefs Opa en
    oma.

  • 18 Mei 2009 - 20:16

    Lisan:

    Heeeel veel plezier en succes met je stage! En wees wel een beetje lief voor Wilson;)

    Groetjes Lisan (vriendin van Wilson)

  • 18 Mei 2009 - 21:12

    Yorick :

    Heej lieverd,
    Zal je website ook in de gaten gaan houden als ik de laatste 4 weken thuis op je moet wachten. :P

    groetjes
    Yorick

  • 19 Mei 2009 - 14:22

    Mama:

    Hoi meis,

    Heel jammer dat je niet thuis bent met de feestdagen. Ik ben benieuwd hoe ze Kerst op het schip vieren.
    Maar eerst nog afrijden, lekker zeilen en ook nog een tentamen doen.
    Veel succes met alles.
    Veel liefs, mama

  • 19 Mei 2009 - 21:52

    Charlotte:

    He, Marieke,
    Ik ga je verhalen zeker lezen, leuk!

  • 16 Juni 2009 - 06:03

    Bert:

    Marieke,

    Eindelijk is het dan weer zo ver en mag je weer gaan varen. Veel Europese steden. Ik heb zo'n vermoeden dat we elkaar wat meer zullen zien dan bij de vorige stage. Ik zou zeggen doe je best, probeer wat te zien van deze landen en vooral kom veilig en gezond weer thuis.

    Groetjes Bert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Hoofddorp

Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 181223

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: