China! - Reisverslag uit Xingang, China van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu China! - Reisverslag uit Xingang, China van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

China!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

06 Oktober 2009 | China, Xingang

Hallo allemaal,

Hier een berichtje vanuit Xingang in China. We zijn afgelopen nacht hier aangekomen en als het goed is gaan we vroeg in de avond weer weg. Ik heb vannacht op de brug gestaan en vanavond mag ik ook weer, dus daarom heb ik vanmiddag (het is hier nu kwart over drie op maandagmiddag) vrij gekregen. Eigenlijk had ik vanmorgen ook vrij, maar ik had nog wel even zin om wat te doen. Vannacht kregen we de loodsdeur niet goed open dus daar mocht ik de scharnieren van smeren. Het was wel even lekker zo met de deur open bij het water.

Het is hier trouwens heerlijk weer. Gelukkig niet zo warm meer als in de Golf van Aden, het is eigenlijk precies goed. Helaas was het vannacht wel koud, zeker toen ik op de brugvleugel stond. Vanavond maar even een jas meenemen dus. Tja, dat ben ik helemaal niet meer gewend :P.

We zijn nu dus begonnen aan de Chinese kustreis. Dat betekent zo'n vijf havens in één week en dat is best pittig. Zeker nu ik deze week op de brug sta en er dus elke keer met aankomst en vertrek moet meelopen, welk tijdstip het ook is. Maar gelukkig wordt deze tijd wel weer gecompenseerd met vrije tijd overdag, zoals nu dus. Ik heb net even wat aan m'n takenboek gedaan en na dit berichtje ga ik denk ik nog eventjes liggen. O nee, ik moet eerst m'n bed nog opmaken :S.

De officieren hier aan boord hebben om de drie dagen een keer de wacht in de machinekamer. Dit betekent dat ze per dag drie wachtrondes lopen om te controleren of alles nog in orde is. Als er een alarm komt is de man (of vrouw) van de wacht ook degene die moet reageren, dus ook 's nachts. Om mij alvast te laten wennen aan het wachtlopen heb ik steeds als de MO1 de wacht heeft de "daytimeduty". Dit betekend dat ik overdag verantwoordelijk ben voor het lopen van de wachtrondes en het reageren op alarmen. Als ik iets niet weet kan ik het natuurlijk altijd vragen, maar het is toch wel spannend. Afgelopen week had ik ook twee dagen 's nachts de wacht. De eerste dag werd ik om kwart voor 12 's nachts gebeld, ik lag natuurlijk net in bed, dat er een alarm was in de machinekamer. Het alarm kwam van de bilgeput. Even uitleggen: een bilgeput is als het ware het afvoerputje van de machinekamer. In een huis wordt dit direct afgevoerd, maar aan boord kunnen wij dat niet. Het niveau in deze putten moeten we dus in de gaten houden en zo nodig de put leeghalen. Nu weet ik wel ongeveer hoe snel zo'n put volloopt dus had ik ervoor gezorgd dat ie zo leeg was dat ik geen "high level" alarm zou krijgen. Deze kwam dus wel dus moest er wel iets anders aan de hand zijn. En dat was dus ook zo. Toen ik beneden kwam zag ik dat de put al overstroomd was en dat er een tien centimeter dikke laag water stond. Wat bleek, de zeekoelwaterpomp stond te lekken. Dat was vreemd, want deze stond af. Helaas waren ze vergeten de afsluiters voor en na de pomp dicht te zetten dus daar kwam het water vandaan. Met de MO1 heb ik toen de afsluiters dichtgezet en de bilgeput weer leeggepompt. Doordat we een beetje scheef lagen liep het water niet allemaal naar de put toe, dus hebben we met wat bezems geprobeerd het water in de put te krijgen. We hebben gelukkig het grootste deel weg kunnen krijgen. Rond half 2 lag ik weer in m'n bed.

Drie dagen later had ik weer de wacht, ook 's nachts. 's Avonds rond een uur of 10 liep ik nog een laatste rondje. Op een gegeven moment gaat de telefoon en ik ren naar de controlekamer om de telefoon op te nemen. Voordat ik boven ben hebben ze al opgehangen en kom ik de HWTK tegen. Hij zei dat er een brandalarm was geweest. We zijn toen snel samen gaan kijken naar de plek van het brandalarm. Dit was in de separatorenkamer, een apart hok in de machinekamer met voornamelijk brandstof- en smeeroliepompen. We deden de deur open, voorzichtig natuurlijk, en het hok stond vol met rook. Het bleek van één van de brandstofpompen te komen. Gelukkig staan er daar twee van dus heb ik in de controlekamer snel de andere aangezet. Er was geen brand ontstaan, maar waarschijnlijk is het lager van de pomp niet goed meer waardoor er dus heel veel wrijving ontstond en dus rook. De pomp ligt inmiddels op de werkbank om uit elkaar gehaald te worden. Die avond heb ik nog wel een half uur bij de pomp gestaan, mét brandblusser, om te kijken of ie wel echt afkoelde. Gelukkig was dat zo en kon ik nog op tijd gaan slapen. 's Nachts geen alarmen gehad.

Zo, dat is weer een heel verhaal. Sommigen vroegen nog naar de Golf van Aden. In de Golf van Aden is een speciale route ingesteld die we volgen. Langs deze route liggen de meeste marineschepen. We kunnen er ook voor kiezen om in convooi deze route te varen, onder begeleiding van de marine. Helaas houden deze de snelheid van het langzaamste schip in het convooi aan en daar zitten wij meestal ver boven. Wij varen met een behoorlijke vaart door het gebied heen. Ik heb ergens gelezen dat de piraten geen schepen kunnen aanvallen die sneller varen dan 16 knopen en zo'n anderhalf keer zo hard. Dus maak jullie maar geen zorgen, het komt allemaal goed.

Begin vorige maand was ik in Rotterdam en zijn m'n ouders, m'n broertje en m'n opa en oma langs geweest. Het was heel gezellig en ik vond het fijn om ze weer even te hebben gezien. Ondanks dat ik niet zo heel veel tijd had heb ik nog een rondleiding over het schip kunnen geven en hebben we nog even kunnen kletsen. Begin volgende maand ben ik weer in Rotterdam, hopelijk heb ik dan wat meer tijd.

Dit was het weer voor nu. Hopelijk laten jullie weer veel reacties achter, die vind ik altijd zo leuk om te lezen.

Veel liefs,
Marieke

  • 06 Oktober 2009 - 09:46

    Saskia:

    Hey Marieke,

    zo dat is zeker een lang verhaal zeg. Toch vind ik al die machines die je noemt ingewikkeld en om de naam te onthouden al helemaal. Gelukkig heb je het naar je zin en kun je veilig varen door piraten gebied. Ik ben nu nog steeds bezig met mijn eerste vak van dit jaar (biotechnologie) en ik moet zeggen dat het toch wel een moeilijk vak is. We moeten ook heel wat verslagen maken voor dit vak en ik doe dat samen met twee meiden. De een uit de VS de ander uit Cananda. Ik praat dus erg veel Engels de laatste tijd. Soms moet ik echt even mijn knop weer omzetten naar het Nederlands. Er zitten trouwens veel internationale student. ow ik moet gaan
    tot volgende keer

  • 06 Oktober 2009 - 17:17

    Henk En Miep:

    Leuk om je belevenissen weer te lezen.
    We houden je verhalen bij,maar hebben niet altijd tijd om te reageren.
    Even een vraag:tijdens de reis langs de kustlijn van China doen jullie dan ook Dahlian aan?
    Henk is nl.vorig jaar tijdens zijn China-reis in deze havenplaats geweest.Vanaf deze plaats gaat de veerboot naar Korea.daar hebben ze toen naar staan kijken.
    We horen het wel van je in je volgende bericht.
    Wat prive betreft Dominique is druk bezig met een flatje in Katwijk.Donderdag hoort ze of de financien rond komen.groet uit Voorburg

  • 06 Oktober 2009 - 18:19

    Oma Kruiswijk:

    Hey Marieke,
    Wat leuk en spannend wat jij beleefd...
    Ik begrijp natuurlijk niet alles maar ik vind het fijn te horen dat het goed gaat....
    groetjes uit wilnis

  • 07 Oktober 2009 - 07:47

    Erica:

    Hey Marieke,

    Leuk om de verhalen van je avonturen te lezen. We hebben elkaar een tijd niet gesproken maar ik zie dat je het erg goed doet super. Hier gaat ook alles goed, ben alweer ruim een jaar geleden begonnen met een andere baan en heb het prima naar mijn zin. Binnekort vliegen we voor 2 weekjes naar de States we hebben er erg veel zin in.

    Groetjes,
    Erica

  • 09 Oktober 2009 - 13:12

    Charlotte:

    Hey Marieke,
    Volgens mij schreef je je verhaal deze keer in het Chinees, alleen de laatste alinea begreep ik ;)
    Hier gaat alles z'n gangetje. Cathelijne is drie geworden en Thomas wordt straks 5. We genieten deze dagen van heerlijk na-zomer weer maar wel met bodywarmer! Groetjes en blijf schrijven he! Liefs.

  • 29 Oktober 2009 - 18:22

    Gert:

    Hoi Marieke,
    Still going strong zo te zien - houden zo ! Complimenten voor je verhalen en een vraag:
    Ik ben benieuwd of je als vrouw in een mannenwereld te maken krijgt met andere eisen / houding of dat je gezien wordt als 'gewoon'1 van de 'officieren in wording'.
    Lieve groeten uit W (de allerliefste krijg je denk ik vanaf de Salalah :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 181181

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: