Vies! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Vies! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Vies!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

19 December 2009 | Singapore, Singapore

Hallo allemaal,

Spanning en sensatie aan boord van de Maersk Stepnica. Gisterochtend liep ik alleen brugwacht van 8 tot 12. Plotseling gaat er een brandalarm af en ik kon zien dat er brand zou zijn in de separatorenkamer. Dit is een apart hok in de machinekamer waar vooral brandstofpompen staan. Tegelijkertijd krijg ik ook een alarm dat de brandstofdruk van de hoofdmotor zakt. Foute boel dus. Daarna nog eens vier brandalarmen en vervolgens belt de HWTK naar de brug om te zeggen dat we brandstoflekkage hebben en dat we de motor moeten stoppen. Geen brand dus, maar wel een probleem. Dus ik heb maar meteen de kapitein gebeld, want de motor stoppen doe je niet zomaar. Toen hij op de brug was hebben de motor stop gezet en konden ze beginnen met onderzoeken. Ik wil er niet een al te technisch verhaal van maken, dus hier de korte versie. In het brandstofsysteem van de hoofdmotor (dit is de motor die voor de voortstuwing zorgt, dat het schip vooruit gaat zeg maar) zitten een aantal filters om de grote delen eruit te halen. Eén van deze filters was gaan lekken. De afsluiter om de toevoer te stoppen was ook stuk, dus moest de hele motor afgezet worden. Maar voordat de motor helemaal stil staat waren we alweer tien minuten verder. De motor moet namelijk een bepaald programma doorlopen om te stoppen. Aan het einde van het verhaal zat dus de hele separatorenkamer onder de brandstof en is het ook doorgelekt naar de dekken eronder. En dit is geen brandstof als benzine of diesel, maar het lijkt nog het meest op dikke teer. Zeer moeilijk schoon te krijgen dus. Toen ik dus 's middags in de machinekamer kwam kon ik meteen gaan beginnen met schoonmaken. Iedereen hielp mee trouwens, ik was gelukkig niet de enige. Maarja, omdat de olie echt overal zat lekte het hier aan daar ook nog naar beneden. Ik had gelukkig een doekje om m'n hoofd gebonden waardoor m'n haar nog redelijk schoon bleef, maar de rest zat onder de olie. Ik heb anderhalf uur onder de douche staan schrobben om alles weer schoon te krijgen. En daarbij ook weer nieuwe manieren gevonden om m'n eigen rug te schrobben :P. Maar gelukkig is de machinekamer nu weer (redelijk) schoon.
Helaas zijn er bij dit voorval wel twee slachtoffers gevallen. Twee officieren die er naast stonden toen het gebeurde hebben een aantal brandwonden opgelopen. Om de brandstof nog een beetje vloeibaar te houden wordt het namelijk verhit tot ongeveer 130 graden Celcius. Het waren geen ernstige wonden, maar toch wel vervelend.

Goed, dat was weer het spannende verhaal voor deze week. Op dit moment ben ik net door Straat Singapore heen. Die drukte hebben we vanmorgen gehad. Verder gaat alles hier z'n gangetje. Het is overdag zo'n dertig graden buiten, wat best raar is als je bedenkt dat we binnen al de kerstbomen hebben staan. Ik hoorde dat er in Nederland sneeuw en ijs ligt. Oeh, dan ben ik wel een beetje jaloers hoor. Het is maar te hopen dat het er volgende ook nog/weer ligt.

Voor degene die dat nog niet wisten: over een dag of tien ben ik weer thuis! Ik stap samen met een officier af in het Suez Kanaal. Als het goed is kom ik op 29 december om 8 uur 's ochtends aan op Schiphol. Nu nog even m'n takenboek afronden en dan ben ik er helemaal klaar voor. Dan is deze reis toch wel snel gegaan hoor.

Lieve mensen, dat was het weer voor nu. Ik denk eigenlijk niet dat ik nog een berichtje ga plaatsen voordat ik weer thuis ben. Daarom wil ik iedereen die dit leest bij deze hele fijne kerstdagen wensen. Maak er een feest van.

Tot over anderhalve week! (of misschien iets later)

Liefs,
Marieke

• 19 December 2009 - 12:49

Daphne Kok:

Hey Mariek,

Wat een heftig verhaal zeg. Gelukkig is het allemaal goed gekomen. Jij ook fijne Kerstdagen daar aan boord en tot gauw.

Groetjes Daphne

• 19 December 2009 - 15:38

Charlotte:

Hoi Marieke,
    Ik geniet wel van deze verhalen, hoor! Fijne feestdagen en tot in het nieuwe jaar! Veel liefs.