Zwart water - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Zwart water - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Zwart water

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

09 Juli 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal!

Als jullie nu allemaal even naar het noorden kijken dan zien jullie daar
een grijs bootje met op de brugvleugel een heel klein mensje dat naar
jullie zwaait. Wel even terug zwaaien, hé.

Ja, we zijn dus weer onderweg. Vorige keer dat ik een berichtje schreef
waren we op weg naar Rouen, dus ik zal vanaf daar weer even verder
vertellen. In Rouen hebben we zand gelost. De route er naartoe was heel
mooi. Het was lekker weer en ik heb ook mooie foto’s kunnen maken. We
kwamen op zaterdagmiddag aan en omdat ze in het weekend niet werken had ik
zondag de hele dag vrij. Ik ben toen met de HWTK en de kapitein (beide
Nederlanders) Rouen in geweest. Het was prachtig weer dus hebben we eerst
even wat gedronken op een terrasje. Daarna hebben we een stukje door de
stad gelopen. Uiteindelijk zijn we opgesplitst en heb ik nog even in m’n
eentje kunnen shoppen. Tja, dat wilde ik die mannen toch niet aan doen. ’s
Middags weer terug naar het schip, want de eerste stuurman wilde ook nog
eventjes de wal op. Er moet natuurlijk altijd een stuurman aan boord
blijven.

Nadat we het zand hadden gelost zijn we voor de kust van Le Havre weer
voor anker gegaan, wat een verrassing! Na een paar dagen kregen we de
opdracht om richting Scheveningen te varen en daar voor anker te gaan.
Afgelopen maandag hebben we daar nieuw proviand gekregen en hebben we een
bemanningswissel gedaan. Er is nu een Poolse kapitein en een Nederlandse
2e WTK. We blijven dus met drie Nederlanders aan boord, dat is wel zo
prettig.

Afgelopen woensdag kregen we nieuwe lading, in Dordrecht dit keer. Ook dat
is een flink eind naar binnen toe, een uurtje of 5. In Dordrecht hebben we
gisteren (donderdag) koperconcentraat geladen. Dat is heel fijn zwart
poeder. Jullie kunnen je dus waarschijnlijk wel voorstellen dat toen ik
gister na m’n wacht ging douchen er alleen maar zwart water het putje in
liep. De buitenkant van het schip zat dus ook onder een dunne laag zwart
stof. Gelukkig hebben we al regen gehad dus is het meeste al weggespoeld.

Gisteren zijn m’n ouders en m’n broertje ook nog even aan boord geweest.
Dat was natuurlijk wel even gezellig. Ik heb ze een rondleiding gegeven en
aan de rest van de bemanning voorgesteld. ’s Middags zijn we wat wezen
eten in Dordrecht. Van de Oekraïnse eerste stuurman hoefde ik de hele dag
niet aan dek te komen, omdat ik bezoek had. Dat is wel fijn. En als we dan
een keer in Oekraïne komen, doe ik natuurlijk hetzelfde voor hem.

Goed, nu zijn we dus weer onderweg. Deze vieze lading moet naar Ronnskaer,
in Zweden. We zijn vanmiddag uit Dordrecht vertrokken en hopen daar rond
de 13e aan te komen. Op dit moment zitten we net ten noorden van de
Waddeneilanden. Het is nu kwart voor 4 ’s nachts en het begint al licht te
worden. En hoe verder we naar het noorden gaan, hoe erger dat zal worden.
Ach, dat is ook wel eens bijzonder om mee te maken.

Wat we na Ronnskaer gaan doen is nog niet bekend, maar zoals gewoonlijk
laat ik dat natuurlijk wel weer weten.

Liefs,

Marieke

  • 09 Juli 2011 - 07:46

    Daphne Kok:

    Hey Marieke,

    Leuk dat je ouders en je broertje even langs kwamen. En ook fijn dat je af en toe even van boord kan.
    Ik ben benieuwd naar je verhalen in Zweden.

    Groetjes Daphne

  • 09 Juli 2011 - 11:05

    Bianca, Eric En Kids:

    Ik kijk naar het Noorden, ik zoek en ik zoek, maar zie je echt niet, als jij bij de waddenzee vaart, hmm.. dan is dat ongeveer 1400km noordelijker dan hier, logisch dat ik je dan niet kan zien.

    Wel leuk dat je even op nederlands grondgebied was én dat je van je collega wat vrijheid kreeg omdat je visite had! Je hebt er vast van genoten.

    Nu dus weer op pad, niet van die hele lange stukken te varen voor jou denk ik. Veel plezier, werk ze en vooral... tot je volgende reisverslag! We wachten weer af,

    Groetjes van ons (Lalinde, Dordogne)

  • 09 Juli 2011 - 20:23

    Saskia:

    Hey Marieke,

    wat leuk dat je nog veel in Nederland bent geweest. En had je niet zo iets van: oo, nu ben ik dicht bij mijn huisje. Hopelijk kan je in zweden ook van boord, dat is namelijk ook wel een erg mooi land. Maar zo te horen is het leven aan boord ook best wel druk. Ik ben bijna klaar. Nog een week naar school en dan mijn verslag afronden. Als die goed beoordeelt wordt heb ik mijn master gehaalt. Dan op naar de volgende fase. Ik kan trouwens wel stellen dat ik wel toe ben aan vakantie.

    Groetjes

    Saskia

  • 11 Juli 2011 - 15:32

    Marrie :

    Hey mariek!
    Wat leuk dat je ouders en je broertje even konden langs komen! Dan is de periode dat je ze niet kan zien weer wat korter :)
    Bij ons gaat het ook goed! Het begint nu echt op te schieten met het huisje. Eind juli verwachten we er in kunnen gaan. Super leuk! Als de boel klaar is stuur ik wel wat foto's op1
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Delfborg

Mijn eerste reis als tweede stuurman a/b MV Delfborg

Recente Reisverslagen:

30 Augustus 2011

Naar huis!!

26 Augustus 2011

Oulu

18 Augustus 2011

Droogdok

13 Augustus 2011

Vakantie voorbij

25 Juli 2011

Foto's!!
Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 181217

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: