Muggen en vliegen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Muggen en vliegen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Muggen en vliegen

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

23 Juli 2011 | Zweden, Stockholm


Hallo allemaal!

Hier weer een berichtje vanaf de Delfborg. Na meer dan een week voor anker
te hebben gelegen bij Ronnskaer zijn we weer onderweg. Dit keer moeten we
kolen van Gdynia (Polen) naar Corcubion (Spanje) brengen. En dat is wel
leuk, want ik ben nog nooit in Spanje geweest. Helaas moeten we dan wel
langs het beruchte Finisterre. Deze staat bekend om zijn woeste zee en
hoge deining. Alles maar even goed zeevast zetten dus.

In Ronnskaer hebben we dus het koperconcentraat gelost dat we in Dordrecht
aan boord hadden gekregen. Ronnskaer is een heel klein plaatsje, met
ruimte voor twee schepen tegelijk. Volgens mij hebben ze ook maar één
loods. Voor zowel naar binnen als naar buiten hadden we namelijk dezelfde
man. Ik ben in Ronnskaer niet de wal op geweest en ik hoorde van anderen
dat ik ook niet veel gemist heb. De natuur is heel mooi, maar meer dan een
kleine supermarkt en een pizzeria is er niet.

Na het lossen was er nog geen lading voor ons beschikbaar, dus hebben we
de spijker er maar in gegooid (degene die ook Yorick’s weblog lezen weten
wel wat ik daarmee bedoel). Zo hebben we dus een week gelegen.

In deze week hebben we de ruimen eens goed onder handen genomen, en dan
vooral de graanschotten. Met behulp van deze schotten kunnen we de ruimen
in tweeën delen, waardoor we de lading gescheiden kunnen houden. Als ze
niet gebruikt worden, zoals nu, staan ze op elkaar gestapeld achterin het
ruim. Deze waren waarschijnlijk al een jaar niet van hun plek af geweest,
want er zat een behoorlijke hoeveelheid oude lading tussen. En het stonk
behoorlijk, want het grootste deel was kunstmest. Niet heel erg prettig.
Na alles te hebben schoongemaakt hebben we roest gebikt en de schotten
opnieuw geschilderd. Nu zien ze er weer pico bello uit.

Op moment van schrijven varen we even ten noorden van Stockholm. Het is
een lekker temperatuurtje buiten, maar wel af en toe wat regen. Dat zorgt
er voor dat de matrozen vandaag binnen aan het werk zijn. Op dit moment
zijn ze druk bezig met het schoonmaken van de brug. Dus in plaats van een
rustig middagje alleen, zit ik tussen de herrie van stofzuigers. Maar ja,
dat moet ook gebeuren.

Toen ik vannacht op wacht kwam zag ik dat één van de brugvleugels helemaal
zwart zag. Na nader onderzoek bleek dit een grote hoeveelheid vliegen en
muggen te zijn. Zolang je de deur dicht houdt is er niets aan de hand,
maar helaas had de kapitein daar geen rekening mee gehouden. Er zaten dus
ook een aantal muggen binnen die mij vannacht helemaal lek hebben geprikt.
Ik ben nog wel op jacht geweest met de vliegenmepper, maar dat mocht
helaas niet baten. Hopelijk gaat het nog even flink regenen, zodat ze van
het dek af spoelen.

Tot de volgende keer!

Liefs,

Marieke


  • 23 Juli 2011 - 16:31

    Marrie:

    Muggen als huisdieren, leuk toch? :P
    San en ik gaan deze week verhuizen dus dat is helemaal leuk. Badkamer is bijna af en die is erg mooi geworden. Als je terug komt snel komen kijken!
    liefs

  • 23 Juli 2011 - 19:50

    Saskia:

    hey Marieke,
    tjah muggen en water.
    alhoewel ik geen mug gezien heb sinds het hier slechter weer geworden is. Het regend wel vaak en het is bijna alleen maar bewolkt.Vorige week ook, was ik eindelijk klaar met werken aan mijn verslag voor die dag, ga ik in de zon zitten, binnen 5 minuten was het een en al wolk. Maar gelukkig komt de vakantie al steeds dichter bij. Lekker naar Lanzerote, waar hopelijk (zeer waarschijnlijk) de zon wel schijnt. Ik ben nu veel aan het lezen vooral, maar ik heb veel boeken voor mijn verjaardag gekregen, dus ik kan nog heel veel nieuwe verhalen lezen. En wat doe jij zoal in je (schaarse) vrije tijd?

    Groetjes en veel liefs

    Sas

  • 24 Juli 2011 - 07:57

    Hans,claudia En Kids:

    Hey nichtje,

    Weer leuk om iets te lezen van en te zien wat je weer uitspookt.

    Tja af en toe regen is niet erg, maar hier is het helemaal niets met het weer. Komende week zou het beter worden. Wachten het rustig af.

    Ben zelf alweer 1 week aan het werk, 2 weken vakantie gehad, waarvan 1 week naar belgië zijn geweest.

    Heb jij binnenkort nog vakantie, sowieso nog effe afspreken om jullie bootje te bewonderen!

    Nog heel veel plezier en tot gauw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Delfborg

Mijn eerste reis als tweede stuurman a/b MV Delfborg

Recente Reisverslagen:

30 Augustus 2011

Naar huis!!

26 Augustus 2011

Oulu

18 Augustus 2011

Droogdok

13 Augustus 2011

Vakantie voorbij

25 Juli 2011

Foto's!!
Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 181202

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: