Door weer en wind - Reisverslag uit Limerick, Ierland van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Door weer en wind - Reisverslag uit Limerick, Ierland van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Door weer en wind

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

08 December 2011 | Ierland, Limerick

Hallo allemaal!

Toen we aankwamen in Ierland vroeg ik aan een jongen op straat “Is it always raining here?”. Zijn antwoord was: “Well, I don’t know, miss. I’m only 16 years old!”

Regen dus, hier in Ierland. Maar de rit er naartoe is ook niet bepaald rustig verlopen. In de Golf van Finland ging het nog wel, maar bij Skagen was het noodweer. Windkracht 11, golven van zo’n 9 meter hoog. Niet echt een pretje. De golven waren zo hoog dat zelfs omdraaien en teruggaan te gevaarlijk zou zijn. Normaal gesproken varen we met een snelheid van zo’n 12 knopen (zeemijl per uur). Toen was dat gereduceerd tot zo’n 3 knopen. Ik ben zelfs één schip tegengekomen dat achteruit voer. Zijn motor was niet sterk genoeg om tegen de golven in de varen. Gelukkig werd het in het Kanaal alweer wat rustiger, maar de wind had de laatste paar uur voor aankomst nog wel een toetje voor ons in petto. Geen windkracht 11 dit keer, maar toch een flinke storm. Gelukkig zijn we heelhuids aangekomen.

Eenmaal op de rivier was het dus wel even wennen. In m’n hoofd slingerde het schip nog, maar in werkelijkheid voer ze heel rustig op de rivier. Dat zal er wel grappig uit gezien hebben. We zijn eerst naar Foynes gevaren, ongeveer halverwege de Shannon-rivier. Daar hebben we de helft van de lading gelost. Nadeel van deze lading is dat het niet gelost mag worden als het regent. Zodra de eerste druppels beginnen te vallen moeten de luiken dus op de ruimen. Dit duurt zo’n tien minuten, ongeveer net zolang als de gemiddelde regenbui hier. Het komt er dus op neer dat tegen de tijd dat alle luiken erop liggen, het is gestopt met regenen en alles weer open mag. Heel fijn!

Na het lossen in Foynes moesten we wachten op hoog water om verder de rivier op te kunnen. Nu liggen we in Limerick. Gisteren en eergisteren hebben we hier de rest van de lading gelost, wederom met regenbuien. Maar volgens mij is alle lading wel redelijk droog overgekomen. En natuurlijk hebben we ook nog even een Ierse pub bezocht, compleet met Ierse muziek. Heel gezellig!

Omdat we weer moeten wachten op hoog water konden we gisteravond nog niet weg. Op dit moment waait het bij de monding van de rivier met zo’n windkracht 11, dus blijven we voor de veiligheid ook nog maar even liggen. Misschien dat we eind van deze middag vertrekken en anders morgenochtend.

Onze volgende bestemming is Dublin. Daar gaan we zinkconcentraat laden voor Kokkola, Finland. Er wordt aanstaande maandag begonnen met laden, maar we mogen zaterdagochtend al aanmeren. Dat wordt dus een weekendje Dublin, heel vervelend! Met kerst zijn we waarschijnlijk in Finland, dus misschien krijgen we nog een witte kerst. De kerstboom staat in ieder geval al.

Tot snel!

Liefs,

Marieke

• 08 December 2011 - 11:42

Saskia:

Hey Marieke,

jeetje, lijkt me best eng hoor zo'n grote storm. Hier waait het de afgelopen dagen ook al wat harder. Op sommige plekken moest je echt van je fiets stappen om nog vooruit te kunnen komen. Ook hebben we al enkele hagelbuien gehad, die doen zo lekker zeer als je er midden in zit. Vallen er trouwens geen containers van boord, als er zulke hoge golven zijn? En de kerstboom, blijft die wel rechtstaan? Ik heb net samen met mijn vader de kerstboom opgetuigt. Ik kom alweer helemaal in die sfeer.

Nou tot horens !

groetjes

Saskia

• 08 December 2011 - 18:22

Opa En Oma:

Hoi Marieke
    Wat hebben we gelachen om die mop van die Ierse jongen en wat hebben we meegeleefd met jou in deze stormachtige reis, maar nu ben je weer in wat rustiger vaarwater gekomen. Gelukkig maar !. Weekendje Dublin ?. Dat lijkt ons heel leuk. Veel liefs en tot het volgende verslag. Dag.

• 09 December 2011 - 08:29

Marrie :

je maakt ook iedere keer weer wat mee! Je komt op hele leuke plekken, gaaf hoor!
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen.
    liefs

• 12 December 2011 - 18:10

Bianca, Eric En Kids:

Oh wat erg, meestal reageer ik direct, maar helaas lukte dat niet....

Wat lijkt me dat vreselijk om met zo'n storm op zee te zitten, en als ik het zo lees is het ook niet jouw favoriete weer;)
    Met de wind nog tussen de oren, loop je dan nog wel even rond, ook al is ie dan weer gaan liggen.

Maar wat ziet jouw hut er eigelijk nog mooi uit, ik dacht altijd dat dat nog zo simpel met alleen maar staal was... of ben ik dan blijven hangen in de jaren '80???? En je kerstboom, heerlijk meid, ook bij jou is de kerstsfeer er!!!
    Maaruh... met zo'n storm, lig je dan nog wel rustig in bed, en vallen niet al je spullen van de kant????
    XXX van ons allemaal

• 13 December 2011 - 10:24

Henk En Miep:

Een wat late reactie, maar we blijven je verhalen vol interesse lezen.
    We vinden het leuk op de hoogte te blijven van jouw ervaringen.
    Mochten we voor de kerst niets meer van je horen, dan wensen we je nu al vast fijne dagen.
    Gr Henk en Miep xxx