Vyborg - Reisverslag uit Kunda, Estland van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Vyborg - Reisverslag uit Kunda, Estland van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Vyborg

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

20 November 2011 | Estland, Kunda

Hallo allemaal!

Hier weer een berichtje vanaf de Delfborg. Op dit moment varen we boven
Kunda, Estland. Het is nu tien voor half twee ’s nachts, wat betekent dat
het in Nederland tien voor half 12 is. We zijn nu onderweg naar Vyborg,
Rusland. Als het goed is komen we daar vandaag (zondag) of morgen aan.
Daar gaan we dan laden voor Foynes en Limerick (beide in Ierland). Ik ben
nog nooit in Ierland geweest, dus ik ben benieuwd.

In m’n vorige berichtje vertelde ik dat we op weg waren naar Amsterdam.
Daar zijn m’n ouders ook nog even aan boord geweest. Ze konden niet zo
heel lang blijven, want het was al wat laat maar het was wel leuk om ze
weer eventjes te zien. Ook is in Amsterdam de automatische piloot
gerepareerd dus nu is het wachtlopen weer wat rustiger. En m’n zeeziekte
is ook over!

Ik krijg van mensen regelmatig de vraag wat ik nou eigenlijk doe aan boord
van het schip. Meestal probeer ik dan een omschrijving te geven van een
gemiddelde werkdag, maar dat is eigenlijk best wel lastig. Mijn werkdag in
de haven is namelijk heel anders dan mijn werkdag op zee. Daarom heb ik
hieronder geprobeerd om een beschrijving te geven van beide. Als eerste
mijn werkdag in de haven. Dit was bijvoorbeeld in Amsterdam. Om half acht
eerst even ontbijten. Om kwart voor acht stonden er al twee mannen aan
boord die de jaarlijkse controle van de reddingsboot en de
man-overboord-boot kwamen doen. Ze waren wat eerder dan gepland, dus werd
het een snel ontbijt voor mij. Tot half tien heb ik deze mannen begeleid.
Als tweede stuurman ben ik verantwoordelijk voor alle reddingsmiddelen en
dus ook deze twee boten. Beide boten hangen aan speciale kranen en deze
zijn ook even getest. Rond half tien waren ze klaar en kon het grote
papierwerk beginnen. Er moesten zo’n 15 formulieren ingevuld worden en
overal moesten kopietjes van gemaakt worden en ondertekend door de
kapitein. Heel fijn, die bureaucratie. Om tien uur stond de eigenaar met
de nieuwe kapitein aan dek, dus heb ik me uiteraard even netjes
voorgesteld. De eigenaar had nog een aantal spullen bij zich voor het
schip, dus deze heb ik met een matroos aan boord gezet. Tegelijkertijd
kwam er ook een vrachtwagen aanrijden met de proviand en ook dit moest
natuurlijk allemaal aan boord getild worden. Gelukkig had ik na dit klusje
geen last meer van de kou, ik zweette me kapot in m’n thermokleding. Toen
dat gedaan was kon ik om half 12 gaan eten, want om 12 uur begon mijn
wacht aan dek. Gelukkig verliep alles prima tijdens m’n wacht, dus kon ik
het lekker rustig aan doen. Tijdens zo’n wacht is het een kwestie van in
de gaten houden of alles goed gaat met het lossen en eventueel de matrozen
aanwijzingen geven over het open en sluiten van de ruimen. Deze worden
namelijk afgesloten met behulp van luiken die er met behulp van een
speciale kraan op- en afgetild kunnen worden. Omdat mijn wacht redelijk
rustig verliep had ik ook nog even tijd om de post door te kijken die de
eigenaar had meegenomen. Helaas zaten er geen leuke ansichtkaarten bij,
maar wel een stapel kaartverbeteringen, waar ik ook verantwoordelijk voor
ben. Deze kaartverbeteringen worden iedere week uitgegeven om te zorgen
dat de kaarten en boekwerken die we aan boord hebben up-to-date blijven.
Deze moeten natuurlijk wel allemaal doorgevoerd worden en dat is mijn
taak. Ook heb ik een reisvoorbereiding gemaakt voor de reis naar Vyborg.
Hierin stippel ik de route uit die we gaan varen en vul daar formulieren
over in (weer die bureaucratie!). Om zes uur ’s avonds was mijn wacht
afgelopen en nam de eerste stuurman het weer over. Ik heb toen eerst even
gegeten en daarna een beetje televisie gekeken in m’n hut. ’s Avonds laat
zijn we vertrokken uit Amsterdam, maar de kapitein had al gezegd dat ik
mocht blijven liggen. Dus dat heb ik dan ook maar gedaan. Normaal
gesproken sta ik op het achterdek om de trossen los te gooien.

Zo, dat is een aardig verhaal geworden. Ik hopen dat jullie het een beetje
kunnen volgen. Gelukkig is mijn werkdag op zee een stukje rustiger. Dit
heb ik afgelopen donderdag gedaan. Mijn werkdag op zee begint al om
middernacht. Dan ga ik wachtlopen op de brug. Tijdens zo’n wacht zorg ik
dat het schip op koers blijft en let ik op de andere schepen. Ook zijn er
bepaalde plekken op zee waar we ons moeten melden via de marifoon. Mijn
wacht duurt dan tot 4 uur ’s ochtends. Daarna heb ik even ontbeten en ben
ik weer gaan slapen. Ik moet dan om 10 uur ’s ochtends weer beginnen, met
koffie drinken op de brug. Daarna heb ik een matroos die in Amsterdam aan
boord is gestapt een veiligheidsrondje gegeven. Dit rondje is verplicht
voor ieder nieuw bemanningslid. Tijdens zo’n rondje laat ik zien waar alle
veiligheidsmiddelen zich bevinden, zoals brandblussers en de reddingsboot.
Het is tegelijkerijd ook een rondleiding over het schip. Daarna heb ik de
buitenboordmotor van de man-overboord-boot naar binnen gehaald. We gaan
namelijk de winter in en dan is het niet goed voor zo’n motor om buiten te
blijven staan. Het is een behoorlijk zwaar ding, maar ik heb het wel mooi
gered in m’n eentje. Daarna heb ik om half 12 weer gegeten om vervolgens
van 12 tot 4 weer wacht te lopen. Na deze wacht zit mijn werkdag er
eigenlijk wel op, dus kan ik het lekker rustig aan doen. Om half 6 heb ik
weer gegeten en dan om half 8 weer naar bed, want ik moet om middernacht
natuurlijk weer op de brug zijn.

Nou, ik hoop dat het nu een beetje duidelijk geworden is wat ik nou
eigenlijk doe aan boord van zo’n schip. Als er nog vragen zijn dan hoor ik
het wel.

Dit was het weer voor vandaag. Hopelijk tot de volgende keer!

Liefs,

Marieke

PS: Niels, als je dit leest: ik heb je gezien hoor bij “Ik hou van
Holland”. Ik had er zelfs speciaal m’n wekker voor gezet, want ik lag
natuurlijk al te slapen. Ik heb alleen niet de hele aflevering gezien,
want op een gegeven moment zat ik te knikkebollen voor de televisie. Maar
volgende keer wil ik ook mee!


  • 20 November 2011 - 10:11

    Henk En Miep:

    leuk weer van je te horen.interessant om te lezen wat je zoal doet tijdens een werkdag[nacht].zo blijven we op de hoogte.we volgen je ook via internet.gr en tot de volgende keer.
    henk en miep

  • 20 November 2011 - 10:53

    Opa En Oma.:

    Hoi Marieke, Wat een mooi verhaal weer en wat heb je het toch druk en dan ook nog zo onregelmatig slapen, maar hou ons op de hoogte, want ook wij vinden het leuk om steeds weer iets van je te horen en het Guiness ?? bier in Ierland is erg lekker.

    Veel liefs.

  • 20 November 2011 - 12:44

    Bianca & De Rest;):

    Wat leuk om te lezen!!! Absoluut! Altijd weer grappig om te lezen wat je doet en hoe jij je dagen doorkomt... T is en blijft een heel ander ritme als dat wij dat hebben op onze werkdagen....
    Nu zit je met meer Nederlanders toch! Ben benieuwd naar je ervaringen in Ierland, werk ze maar ook veel plezier!!! XXX

  • 20 November 2011 - 17:26

    Helma:

    hoi mariekeleuk om het allemaal te lezen hoe het met je gaat ook opa en oma houden me aardig op de hoogte
    nu marieke noch een goede reis en tot gauw

    kiefs en en een groet uit zoetermeer
    helma

  • 22 November 2011 - 19:41

    Bianca, Eric En Kids:

    Wanneer ga je weer varen??? net als mijn ouders volg ik je ook via die site, maar zie dat je voor anker ligt;)

    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Estland, Kunda

Delfborg

Mijn tweede reis a/b MV Delfborg als tweede stuurman.

Recente Reisverslagen:

15 Februari 2012

Weer thuis!

11 Februari 2012

Nog één dagje...

04 Februari 2012

Nog 1 week!

20 Januari 2012

Nog een paar weekjes...

01 Januari 2012

Gelukkig nieuwjaar!
Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 181724

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: