Volgende reis - Reisverslag uit Geraldton, Australië van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Volgende reis - Reisverslag uit Geraldton, Australië van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Volgende reis

Blijf op de hoogte en volg Marieke

22 November 2012 | Australië, Geraldton


Hallo allemaal!

Hier weer even een berichtje van mij. Hoe gaat het met iedereen? Hier gaat
alles prima. We zijn woensdagochtend vroeg vertrokken uit Bell Bay,
Australië en nu onderweg naar Geraldton. Dat is ook Australië, aan de
westkust net boven Perth. Daar gaan we koperconcentraat laden voor
Jinzhao, China. Maar dit heb ik volgens mij al in m'n vorige berichtje
verteld. Die was helaas nogal kort, omdat ik niet zo heel veel tijd had.
Maar nu gelukkig wel.

De foto's die ik had toegevoegd waren vooral van ons Neptunus ritueel. Als
zeevarenden voor het eerst de evenaar over gaan worden ze gedoopt door
Neptunus. Soms doet de kapitein dat namens Neptunus, maar soms komt hij
ook zelf aan boord, zoals bij ons dus. Het was heel leuk, maar eerlijk
gezegd vond ik de voorbereidingen leuker. De eerste stuurman ging
verkleedt als Neptunus en één van de matrozen als zijn vrouw. Ik had min
of meer de leiding over de verkleedpartij. Van wat touw hadden we twee
pruiken gemaakt, een grijze voor Neptunus en een blonde voor zijn vrouw.
Ook hadden we twee kronen en kreeg Neptunus een baard. Voor de outfits
hadden we een paar oude lakens opgeknipt. De stuurman kreeg een toga en de
matroos een jurk. Dat was wel heel komisch, want die matroos is een boom
van een kerel met tatoeages op z'n armen. Zag er heel "sexy" uit in de
jurk. En natuurlijk hadden we 'm ook een F-cup gegeven. Hij had zelfs
lippenstift op en een oorbel in hahaha. Heel erg komisch. De tweede WTK
had nog een drietand in elkaar gelast en toen was het plaatje compleet. Ik
heb echt onwijs gelachen. Het dopen zelf was ook wel leuk, maar omdat
niemand eerder zoiets gedaan had wisten we niet helemaal wat we moesten
doen. Maar dan weten we het volgende keer. De foto's vertellen denk ik wel
de rest.

In Bell Bay hebben we dus gelost, voornamelijk onderdelen van windmolens.
Ze werkten van 6 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds. Behoorlijk lange
dagen dus. We hebben het wachtlopen wel afgewisseld, maar dan alsnog was
het best vermoeiend. Vooral ook omdat we ook na 8 uur nog aan de slag
moesten aan dek. De volgende lading krijgen we mee in bulk. Dit betekent
dat het in het ruim gestort wordt, dus geen zakken of containers etc.
Omdat we twee verschillende soorten lading mee krijgen, moeten we het
grootste ruim in tweeën verdelen. Dit wordt gedaan met een zogehete
"bulkhead" of "graanschot" in het Nederlands. Je zet hiermee een extra
wand in het ruim, waardoor je er in ene twee hebt. Het plaatsen van dit
schot duurt altijd even en het moet ook goed dicht gemaakt worden zodat er
geen lading langs kan. Dat hebben we dus nog na 8 uur 's avonds moeten
doen.

Gelukkig hadden we nog wel even de tijd om de wal op te gaan. Ik ben samen
met de andere tweede stuurman en de tweede en derde WTK naar de stad
geweest. We waren pas om 4 uur 's ochtends weer terug, dus het was wel
gezellig :D. Ach ja, we zijn nog jong hahaha. Onderweg hebben we nog een
aantal kleine kangoeroes gezien, echt typisch Australisch. Volgens mij
worden ze hier walibi's genoemd.

Nou ja, nu dus op weg naar Geraldton. Ik heb gehoord dat het in Nederland
koud is. Hier valt het nog wel mee. Het is nu zo'n 14 graden buiten. In
Geraldton schijnt het behoorlijk warm te kunnen worden, maar het wordt
hier dan natuurlijk ook zomer. Straks in China zal het wel lekker koud
zijn. Misschien krijgen we nog wel sneeuw. Ach, dan is de Indonesische
brugleerling ook weer blij, die heeft namelijk nog nooit sneeuw gezien. We
hebben nu wel te maken met een aardig hoge deining, maar ik ben gelukkig
niet zeeziek :D.

Verder heb ik eigenlijk weinig te melden. Laat weer wat van jullie horen,
altijd leuk om te lezen wat iedereen bezig houdt.

Liefs,

Marieke

  • 24 November 2012 - 12:31

    Saskia:

    Hey Marieke,

    hieruit begrijp ik dat er nog steeds een soort van klassieke rollen verdeling is tussen mannen en vrouwen. hihi. Ik ben benieuwd als er geen vrouw aan boord is hoe de verkleedpartijtjes er dan uit komen te zien. Hier zie ik ook steeds meer kinderen verkleed over straat lopen, danwel als klein pietje. Sint is weer in het land, en meteen is iedereen er mee bezig. ik beken, ik ook hihi. Ik heb cakepops gemaatk met pieten hoofdjes. Ook moet ik nog even gaan shoppen voor een cadeautje, we doen traditie getrouw weer aan loodjes dit jaar. Het huizen kijken gaat ook gewoon verder, gisteren hebben we nog gekeken bij een huis, maar ook deze was het niet. maandag gaan we in nieuw-vennep kijken. dus iets meer naar het zuiden toe. hopelijk wat warmer :D

    groetjes

  • 26 November 2012 - 15:47

    Maaike:

    Marieke!:D

    Wat leuk om je verslag te lezen en de foto's te zien, hahaha! Heel leuk dat jullie nog even aan wal konden, hoe was dat?
    Hee, ik wilde je uitgebreid terugmailen, maar een paar dagen terug gaf ie nog aan dat hij niet bezorgd was. Hoop dat dat snel weer kan!

    Heel veel liefs!!

  • 26 November 2012 - 15:49

    Maaike:

    Toevoeging: ik had die mail al voor zondag proberen te versturen! Toen lag het emailsysteem blijkbaar al plat;)

    X!

  • 04 December 2012 - 12:37

    Huub Wicherts:

    Hallo Marieke ,

    Leuk te lezen dat het varen goed bevalt, heb het zelf ook 28 jaar gedaan en de wereld gezien.
    Ben nu echter met ARA 30 bezig en vraag me af of je de exelsheet van het onderhoud nog hebt.

    Vriendelijke groet,
    Huub Wicherts
    Project engineer
    Afvalenergiiebedrijf
    Amsterdam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Geraldton

IJsselborg

Mijn tweede reis a/b MV IJsselborg, nu als 2e stuurman.

Recente Reisverslagen:

14 Januari 2013

Weer thuis

06 Januari 2013

Naar huis!

01 Januari 2013

Gelukkig Nieuwjaar!

21 December 2012

Nieuwe reis!

13 December 2012

Onderweg naar China!
Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 181345

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: