Rode Zee - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Rode Zee - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Rode Zee

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

18 September 2009 | Somalië, Mogadishu

Hallo allemaal,

Hier een berichtje vanaf de best wel warme Rode Zee. Het is hier nu zo'n 35 graden buiten (in de schaduw) en het zeewater is zo'n 33 graden. Dan kunnen jullie denk ik wel nagaan hoe warm het nu in de machinekamer is.

Afgelopen paar dagen heb ik me vooral beziggehouden met het terugplaatsen van de isolering van een turbo van een hulpmotor. Het is niet zo ingewikkeld als het klinkt, ik zal het even kort uitleggen. Met een hulpmotor wordt de elektriciteit opgewekt. We hebben er vier aan boord staan met ieder een vermogen van meer dan twee megawatt. We gebruiken ze nooit alle vier tegelijk, meestal één of twee. Degene waar ik aan werkte stond af. Aan deze motor zit een leiding (doorsnee van zo'n 1,2 meter) waar de hele hete uitlaatgassen doorheen gaan (zo'n 400 á 500 graden). Om deze warmte een beetje in de leiding te houden zit er een dikke laag glaswol omheen als isolering. Om dit glaswol zit weer een omhulsel van dunne staalplaten. De glaswol isolering is een tijdje geleden vervangen en nu mocht ik, samen met een officier, weer het omhulsel terugplaatsen. Helaas waren de platen behoorlijk verbogen en de isolering eigenlijk te dik waardoor het niet echt snel gaat. We zijn er al sinds vorige week zaterdag mee bezig (het is nu donderdag) en we zijn nog steeds niet klaar. De combinatie van het niet passen van de platen, het ontzettend jeuken van de glaswol en de hitte maakt het er natuurlijk ook niet echt makkelijker op. Maar we komen er wel. Dit soort jobbies horen er natuurlijk ook bij.

Ik ben nu weer op weg naar het Verre Oosten, waar we een flinke bemanningswisseling krijgen. Ik krijg daar ook een nieuwe mentor, ben benieuwd.

Oja, ik heb ook nog wat spannends meegemaakt gisteren. We zaten na het avondeten nog even in de bar koffie te drinken, toen plotseling het machinekameralarm afging. Eén van de cilinders van de hoofdmotor kreeg geen, of in ieder geval niet genoeg, brandstof meer waardoor de hoofdmotor in "slowdown" ging. Dit betekend dat het computerprogramma dat bij deze motor hoort de motor in een langzaam toerental laat lopen. Dit is rond de 35 omwentelingen per minuut. Om die manier probeert het de eventuele schade aan de motor te beperken. Maarja, dan gaan we natuurlijk wel een stuk langzamer en dat is niet de bedoeling. Dus iedereen snel naar de controlekamer om te kijken wat er aan de hand was. Het is een best wel ingewikkeld systeem waar ik jullie niet verder mee zal vermoeien. De oorzaak was waarschijnlijk een kapotte sensor. Hierdoor "dacht" het programma dat er geen brandstof kwam terwijl dit helemaal niet zo was. We hebben de boel gereset en toen deed ie het weer. Gelukkig maar, want morgen gaan we het piratengebied in en dan willen we natuurlijk geen slowdown hebben.

Het is een beetje een technisch verhaal geworden, maar verder heb ik eigenlijk niet zoveel te vertellen. Ik vind het altijd leuk om vragen te beantwoorden op m'n weblog, dus vraag maar raak.

Oja, voordat ik het vergeet: Daphne gefeliciteerd met je rijbewijs! Goed gedaan, joh. Ik zal je binnenkort wel ff mailen.

Nu ga ik echt stoppen, want ik wil nog wat aan m'n verslagen doen en ik moet m'n was nog opvouwen. We hebben vanavond ook nog een uur klok, dat betekend dat de klok een uur vooruit gaat, dus ik moet nog vroeg gaan slapen ook.

Hopelijk tot de volgende keer!

Liefs,
Marieke

  • 18 September 2009 - 11:49

    Marrie:

    Heeey meid!
    Nou, wat een verhalen weer, en morgen door het piratengebied he? hmmm, lekker dan ;)
    Succes nog!

    liefs mar

  • 18 September 2009 - 12:47

    Daphne Kok:

    Bedankt!
    Zo er zijn wel heftige dingen gebeurd zeg! Hoe was het trouwens in Rotterdam, leuk om je ouders weer te zien?

    Prettige reis nog,
    Groetjes Daphne

  • 18 September 2009 - 14:19

    Charlotte:

    Door het piratengebied? Is dat niet gevaarlijk? Wie beschermt jullie dan?
    Nou ik zal iig even meer voor je veiligheid bidden. Liefs.

  • 18 September 2009 - 14:20

    Saskia:

    HEY,

    tjah met glaswol moet je handschoenen en lange mouwen aantrekken... maar dat was vast te warm. Hier is het trouwens niet zo warm meer. toevallig vandaag een warmere dag maar vanochtend was het erg koud. Je kan hier echt merken dat de herfst er aan komt. En laat je het weten als je veilig door piratenplek heen bent.

    Groetjes

  • 18 September 2009 - 19:21

    Bianca:

    je hoeft je echt niet te vervelen daar! erg leuk hoor, je verhaal weer!

    Enne... maak maar wat extra vaart in het piratengebied hoor! (al ben je daar natuurlijk al weer uit nu???)

    Groetjes Bianca

  • 19 September 2009 - 17:00

    Chantal:

    Je hoeft je niet te vervelen op het schip lees ik zoal in je verhalen....
    He spannend dat piratengebied in hoor.... hopelijk laten ze jullie een beetje met rust :) en komen jullie er niet al teveel tegen.
    Wacht met veel plezier weer op je volgende verhaal. De foto's die je de vorige keer hebt geplaatst waren ook al gaaf om te zien.
    Hebben jullie nu ook nog tijd om van de boot af te gaan als jullie aanmeren en wat van de omgeving te zien?
    Ik hoor het wel.

    Groetjes Chantal

  • 04 Oktober 2009 - 10:27

    Gijs:

    Hee joh Marieke,

    Klinkt leuk op die containerboot! Kom je nog een keer langsvaren dan? of gaan jullie niet richting Dubai? Ik hoor het wel, Peace

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Somalië, Mogadishu

Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 181176

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: