Time flies... - Reisverslag uit Peking, China van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Time flies... - Reisverslag uit Peking, China van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Time flies...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

24 Mei 2008 | China, Peking

Heej allemaal!

Jaja, time flies when you're having fun. En die tijd is inderdaad gevlogen zeg. Nog 7 weken en dan ga ik alweer naar huis. Maar gelukkig is het nog niet zover.

Vanmiddag zijn we vertrokken uit Ningbo, China. De planning was eigenlijk om om middernacht te vertrekken, maar volgens de havenautoriteiten was er te veel mist om te vertrekken. We keken vanaf het schip de wereld uit, maar het zal allemaal wel. Inmiddels zijn we onderweg naar Tanjung Pelepas, Maleisië. Als het goed is komen we daar op 27 mei aan. We hebben deze week vier havens in China gehad: Xingang, Qingdao, Yangshan en dus Ningbo. Jeetje, het lijkt wel een menukaart in een Chinees restaurant. In Xingang ben ik met de andere twee stagiaires ook nog even de wal op geweest. We hebben een beetje door de stad gelopen, maar er was niet zo heel veel te beleven. De andere twee hadden wel flink wat bekijks op straat. Het zijn allebei nogal lange jongens en daar zijn die Chinezen niet zo aan gewend. Ik zag sommige oudere dametjes snel hun tasje vastgrijpen toen we voorbijkwamen. En ik had het gevoel alsof ik met twee bodyguards liep. We moesten wel weer snel terug met de taxi, we waren net op tijd voor vertrek. Ik moest de brug gaan klaarmaken en kon dus meteen door. Kost trouwens niks, zo'n taxi. Honderd Yuan voor de hele dag, dat is ongeveer 10 euro.

We zijn nu dus onderweg naar Maleisië. Vanaf daar gaan we nog naar Dubai (Verenigde Arabische Emiraten), Salalah (Oman), Laem Chabang (Thailand), Yantian (China), Xiamen (China), Kaohsiung (Taiwan) en dan naar Los Angeles waar ik af zal stappen.

Het weer is hier nu heerlijk. Vanmiddag zijn we dus vertrokken en ik moest achter met de MO4 de trossen losgooien. Omdat de sleepboten nog met een ander schip bezig waren, moesten we een halfuurtje wachten. We hebben toen heerlijk in het zonnetje zitten kletsen. Wel raar hoor, m'n vorige berichtje ging over sneeuw en nu is het alweer hemdjes-weer. Gelukkig went het snel.

Ik heb de afgelopen week in de machinekamer gestaan. Er was een brandstofpomp van de boiler lek en die mocht ik vervangen en repareren. Dat vond ik heel leuk om te doen. Ik mocht het alleen doen en dat brengt toch een soort verantwoordelijkheid met zich mee en ik vind het leuk dat ik die al krijg. Ik heb ook met de HWTK de machinekamer klaargemaakt voor vertrek. Nouja, eigenlijk maak ik hem klaar en loopt de HWTK achter me aan om te kijken of ik alles goed doe. Gelukkig ging alles goed. Ook daarbij krijg ik steeds meer verantwoordelijkheid.

We hebben aan boord ook een game- en sportroom waar onder andere een computer staat met spelletjes en een pingpongtafel. Afgelopen week heb ik daar een avond staan tafeltennissen met de andere stagiaires en een aantal Indonesiërs. Lekker muziekje erbij en we hadden toch een klein feestje. Dat was echt gezellig.

We hebben in Yokohama een nieuwe hofmeester (kok) gekregen en die maakt de meest rare menukaarten. Elke ochtend staat er een menukaart op tafel met wat we die dag eten. Ik heb hier een paar namen, kijken of jullie de gerechten erbij kunnen verzinnen: "Verpleegster in een helicopter" (dessert), "Hangt over het gat anders regent het zo in" (hoofdgerecht), "Sparksenvoer" (hoofdgerecht). Ja, je gelooft het niet maar dit staat echt op de menukaart. Een sparks is trouwens iemand die vroeger aan boord van een schip de communicatie deed, met morse-codes enzo (hint, hint, hint!!!). Zet jullie verzinsels maar in de reacties, ik ben heel benieuwd.

Nou, dit was het weer voor nu. Ik ga maar eens slapen, het is namelijk al 0010. Helaas moet ik eerst m'n bed nog opmaken :S. Tot de volgende keer!

Liefs,
Marieke

  • 25 Mei 2008 - 12:56

    Saskia:

    verpleegster in een helicopter : dubbelvla
    hangt over het gat: pasta
    sparkenvoer: erwten

    hahah ik heb echt geen idee

  • 25 Mei 2008 - 19:32

    Oma Kruiswijk:

    Verpleegster is Yoghurt met lekkere saus
    Hangt over het gat is Spaghetti
    Sparkenvoer is een speklap?
    Wij zijn zeer benieuwd enne we willen wel weten of het echt lekker is....en geef je dan ook recepten uit of zijn dat schippersgeheimen.
    Worden er ook koekjes en taarten gebakken?
    Verder heel veel succes met je taken en tot de volgende mail.
    Hartelijke groeten Oma Kruiswijk en Jacolien

  • 26 Mei 2008 - 10:49

    Oma Van De Berg:

    Hey Marieke,Ik lees met veel plezier al je verhalen. Geniet nog maar deze weken.Voor je het weet zijn ze om.
    Groetjes, Oma

  • 26 Mei 2008 - 13:20

    Daphne Kok:

    Heey marieke,

    Wat gaat het allemaal snel zeg! Alweer bijna een schooljaar voorbij. Hoeveel landen heb jij wel niet in dat halfjaar bezocht? Ik tel al 9 vlaggen. Echt niet normaal. Geniet er nog maar van.

    Tot gauw
    XxX Daphne

  • 27 Mei 2008 - 07:26

    Vivian:

    Dit zijn mijn verzinsels:
    "Verpleegster in een helicopter" (dessert): Dame Blance :D
    "Hangt over het gat anders regent het zo in" (hoofdgerecht): Boerenkool met worst :D
    "Sparksenvoer" (hoofdgerecht): Mosselen :D

    Echt pure gok hoor! Misschien zit ik wel in de buurt :P Ben benieuwd wat het is, en of het inderdaad lekker is :)

    Is wel handig he die lange jongens naast je! Al die oude vrouwtjes die naar hun tassen grijpen hehe!

    Ben je al een beetje bruin geworden ondertussen? :D Heb je trouwens ook een zwembad aan boord? Net als Yorick? Bij hem is het eens in een container, maar een 'luxe' openluchtzwembad :O

    Tot gauw!
    Kusje,
    Vivian

  • 28 Mei 2008 - 16:54

    Mama:

    Hier mijn verzinsels:
    Verpleegster in een helicopter: yoghurt met vanillevla
    Hangt over het gat: spaghetti
    Sparksenvoer: kip-kerrie

    Volgend keer graag een wat makkelijker raadsel. Ik heb echt geen flauw idee.

    Veel liefs
    Mama

  • 28 Mei 2008 - 17:45

    Gert:

    Hi Marieke,
    wat een puzzel met die menu-kaart - hopelijk houdt die je niet van je takenboeken (anders blijf je de hele zomer doorvaren... en misschien is de Phoenix op de Vinkeveense plassen toch een aantrekkelijk vooruitzicht ???)
    mijn oplossingen:
    verpleegster: pudding met vruchtensaus
    sparksenvoer: macaroni

    succes met je stage

  • 28 Mei 2008 - 20:31

    Papa Bert:

    Verpleegster in een helicopter is volgens mij een kinderijsje met een molentje erop.

  • 28 Mei 2008 - 20:33

    Papa Bert.:

    Ja, het gat is je mond en het hangt er boven. Ik weet het, het kan niet anders zijn dan het eten van een zoute haring op de Hollandse manier.

  • 28 Mei 2008 - 20:35

    Papa Bert.:

    Sparksenvoer, zou dat soms draadjesvlees kunnen zijn??


  • 28 Mei 2008 - 20:39

    Papa Bert.:

    Mariek, kijk even af hoe de kok de gerechten maakt. Kan je je thuis ook uitleven. Is weer eens wat anders dan de Hollandse keuken. Maar ja zo'n haring is ook wel lekker.

  • 30 Mei 2008 - 10:07

    Sjoerd:

    Heey marieke

    Verpleegster in een helicopter : Kinderijsje met een parapluutje.
    Hangt over het gat : Spaghetti
    sparkenvoer : doperwten

    nog wel naar je zin daar? ja toch

    Groetjes Sjoerd...

  • 30 Mei 2008 - 10:37

    Wietske:

    Verpleegster: iets van fruit
    Hangt over het gat: Spaghetti
    Sparksenvoer: varkensvlees

    Net als de anderen heb ik ook geen flauw idee
    Doei

  • 31 Mei 2008 - 13:34

    Greet Zwartjes:

    Hoi Marieke,
    ik dacht slim te zijn en heb even gegoogled op jouw quiz-vragen....maar ik kom op jouw website uit! Niemand anders heeft ooit iets op internet geplaatst over deze aparte gerechten...
    dus het wordt gokken: die verpleegster dat is een sorbet, het hangt over het gat is Wiener Schnitzel met sla en sparksenvoer dat is een stevige maaltijdsoep (niet morsen!)

    Ben benieuwd of ik in aanmerking kom voor de hoofdprijs....

    Groetjes, en goede reis verder.
    Greet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 181220

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: