Sneeuw! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Sneeuw! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Sneeuw!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

11 Mei 2008 | Nederland, Amsterdam

Heej allemaal!

Jaja, jullie lezen het goed, ik heb sneeuw gezien. Op 5 mei kregen we een emailtje dat we beter een andere route konden kiezen naar Yokohama, omdat we anders in heel slecht weer zouden komen. Daarom zijn we meer naar het noorden gaan varen, boven de Aleuten langs. We zijn over de Beringzee gevaren en voor degene die wel eens naar Discovery Channel kijken: bij mij was de zee een heel stuk rustiger. De Aleuten zijn wel ontzettend mooi. Het is een hele strook van eilanden die ontstaan zijn door vulkaanuitbarstingen. Toen we bij het laatste eiland aankwamen zijn we iets eerder bakboord uitgegaan zodat we wat dichter langs het eiland zouden varen. Daardoor konden we het heel goed zien en mooie foto's maken. Toen op dat moment ook nog de zon doorbrak was het helemaal mooi. Volgens de kapitein gebeurd het maar zelden dat de bergen zo goed te zien zijn, normaal gesproken zitten ze in een dik wolkendek. De bergen zijn voor een groot deel bedekt met sneeuw en het is duidelijk onbewoond. Het is wel raar hoor, om sneeuw te zien in mei.

Toen we langs dat eiland voeren hebben we ook nog een walvis gezien. Ik heb één foto gemaakt waarop heel in de verte zijn staart nog te zien is. Helaas dook hij onder toen wij in de buurt kwamen.

Ik hoorde van m'n moeder dat het in Nederland lekker weer is. In het nieuws dat we per email ontvangen stond zelfs dat er voorzichtig gedaan moest worden met vuur (moet natuurlijk altijd) vanwege de droogte. Hier wordt het overdag niet warmer dan 10. De zeewatertemperatuur is zo'n 3 graden. Lekker winters weer dus. Net heeft het hier ook al licht gesneeuwd.

Vooral 's avonds en 's nachts is het koud. Een paar dagen geleden ging ik met een MO4 sterretjes schieten. Door sterren te schieten, niet letterlijk natuurlijk, kan de positie van het schip bepaald worden. Deze methode werd vooral vroeger gebruikt toen er nog geen GPS en radar bestond. Tegenwoordig wordt het nauwelijks meer gedaan, eigenlijk alleen ter oefening. Toch moeten we het wel kunnen, omdat we toch de positie moeten bepalen als bijvoorbeeld alle stroom wegvalt. Natuurlijk hebben we altijd een back-up, maar wat als die ook wegvalt? Dan moeten we dus sterretjes schieten. We stonden daar dus met z'n tweeën met dikke jas, muts en handschoenen te bibberen van de kou. Het was voor mij de eerste keer dat ik zoiets deed dus het was ook wel ff wennen. Voor school moet ik dit minstens tien keer gedaan hebben. Nog ff oefenen dus.

Volgens mij heb ik nog wat ruimte over dus kan ik wel even wat vraagjes beantwoorden die bij het vorige berichtje gesteld zijn:
Nee, ik ga niet door het Panamakanaal. Het Panamakanaal heeft een breedte van ongeveer 32 meter en dit schip is 42,8 meter breed, dus dat gaat niet passen ben ik bang.
Op zaterdag hoef ik alleen maar wacht te lopen op de brug. Als ik in die week alleen maar voor machinekamer ben ingedeeld, sta ik alleen 's ochtends in de machinekamer. Dit geldt ook voor feestdagen. Daardoor had ik afgelopen week een hele relaxte werkweek. Maandag was het 5 mei dus hoefde ik maar een halve dag te werken. Dinsdag, woensdag en donderdag moest ik wel gewoon werken. Vrijdag hebben we overgeslagen en zaterdag hoefde ik weer maar een halve dag te werken. Op zondag ben ik de hele dag vrij. Waarschijnlijk hoef ik morgen (maandag) ook niet te werken, omdat het dan tweede Pinksterdag is. Dit geldt trouwens alleen als we op zee zitten. Als we op zaterdag of zondag aankomen in een haven of vertrekken, moet ik daar wel gewoon aan meewerken.
Als ik van boord af ga, dat is trouwens in Los Angeles, ga ik met het vliegtuig naar huis. Als ik met een ander schip mee zou gaan, zou het nog wel vier weken kunnen duren voordat ik thuis ben. Ik zie wel een beetje op tegen de vlucht, hij duurt 11 uur en ik heb nog nooit zo lang gevlogen. En dan natuurlijk ook nog een jetlag.
Oja, Daphne gefeliciteerd met het behalen van je wiskundetoets. Echt goed joh!
Ik zal vanaf nu proberen alle vragen te beantwoorden, dus ik zou zeggen: vraag maar raak!

Hierbij wil ik ook gelijk m'n excuses aanbieden voor alle verjaardagen die ik vergeten ben of ga vergeten. Ik heb er niet aan gedacht om een lijst met verjaardagen mee te nemen dus ik kan het niet echt in de gaten houden. En dan zit ik ook nog met die tijdsverschillen elke keer. Gelukkig krijg ik af en toe een berichtje van bepaalde personen die mij er weer aan helpen herinneren. Ik weet wel dat het vandaag Moederdag is en daarom wil ik vanaf hier alle moeders even feliciteren: Gefeliciteerd!

Zo, dat was het weer voor nu. Hopelijk kunnen jullie hier weer even mee vooruit. Over een paar dagen komen we aan in Yokohama en dan breekt er weer een drukke tijd aan en heb ik dus niet zoveel tijd om te mailen. Maar alsnog tot de volgende keer!

Liefs,
Marieke

  • 11 Mei 2008 - 14:48

    Papa:

    He Marieke,
    Wat een verhaal heb je er weer van gemaakt. Ben ik even blij dat ik hier zit en niet bij jou op de boot. Veel te koud hoor, maar dat zal misschien wel veranderen als je in Yokohama komt.
    Wat ik wil vragen: ik heb begrepen dat de buitenkant van het schip is geschilderd. Wat is nu de kleur, ook lichtblauw net als die van Yorick?
    Veel succes op je verdere reis en veel plezier.
    Groetjes
    papa

  • 11 Mei 2008 - 15:27

    Daphne Kok:

    Heey Marieke,

    Echt leuk om zoveel over jouw belevenissen te lezen. Wat raar zeg dat jij zit te bibberen in de kou en wij hier in Nederland zitten te puffen van de zomerse temperaturen.
    Echt leuk dat je naar Los Angeles gaat. Blijf je daar ook een paar dagen om nog dingen te bekijken of reis je meteen terug? En vlieg je samen met je klasgenoot of moet je helemaal in je eentje?

    Nog veel plezier daar!

    Groetjes Daphne

  • 11 Mei 2008 - 19:46

    Chantal:

    Hoi Marieke,

    Lekker koud zeg... maar wel gaaf dat je een walvis gezien hebt....
    Wij genieten nog even van het mooie weer voor zolang het duurt (want dat weet je maar nooit hier in nl.)
    Als je vanuit los angeles naar huis gaat zit je stage er dan op of ga je nog terug naar het schip??

  • 12 Mei 2008 - 09:22

    Saskia:

    zo dat is lekker koud,
    hier vallen de mussen uit de dakgoot.
    ik moest wel leren afgelopen weken dus heb helaas niet veel in de tuin kunnen zitten. maar gister ben ik lekker naar het strand geweest met Ronald. zo een walvis dat lijkt me echt vet om te zien ook al is het van kilometers afstand.

    als je niets meer post... wens ik je alvast succes met de terugreis.

    groetjes

  • 15 Mei 2008 - 17:41

    Charlotte:

    Ook al zit je in de kou, ik zou wel even met je willen ruilen hoor om al dat moois te zien en het leven van een wereldreiziger te hebben. Wanneer zit je stage er eigenlijk op? Je vliegt terug, begrijp ik. Heb je al een datum?
    Nou, veel liefs en tot mails.

  • 17 Mei 2008 - 12:50

    Oma Kruiswijk:

    Hallo Marieke,
    Wat een verhalen allemaal....en dan dat we het zo kunnen lezen...eerst van Yorick en nu van jou.
    Je beleefd wel erg veel hoor het lijkt wel een sprookje.
    we wensen je nog heel veel plezier en houden de berichten in de gaten.
    O, ja het regent nu weer hoor....
    Groetjes uit Wilnis
    Oma Kruiswijk en Jacolien

  • 21 Mei 2008 - 16:33

    Ruben:

    Hee joh, Alles goed hoor ik daar,
    Maar leeft Frank ook nog, vroegen Arjo en ik ons af..
    Groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 181355

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: