Stromend water - Reisverslag uit Algiers, Algerije van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Stromend water - Reisverslag uit Algiers, Algerije van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Stromend water

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

16 Februari 2008 | Algerije, Algiers

Hallo allemaal!

Jaja, eindelijk weer eens een berichtje van mij. Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de felicitaties. Ik heb ondanks dat ik niet thuis was toch nog een leuke verjaardag gehad. De kok hier aan boord had een taart gebakken (lees: ontdooid ;-)), ik heb een verjaardagskaart gehad (nogmaals bedankt daarvoor) en ik heb 2 repen chocola gehad. Frank, een jongen uit m'n klas die hier ook aan boord zit, wist van tevoren dat ik jarig was dus die had ze van huis meegenomen.
Maar dat is inmiddels alweer een paar dagen geleden. Ik sta deze week van 6 tot 10 uur 's ochtends op de brug. Eerst met een MO1 en daarna met de kapitein. De kapitein is meestal met administratie bezig, dus mag ik alleen de wacht lopen. Als ik ergens niet uitkom mag ik hem er natuurlijk altijd bij halen. Tot nu toe is alles nog goed gegaan. Nouja, bijna dan. Vanmorgen stond ik ook met de kapitein op de brug toen plotseling het brandalarm afging. Hij heeft toen een MO1 opgebeld en die zei dat hij een ventilator aanzette en dat meteen daarna het brandalarm afging. We konden op de brug ook een brandluchtje ruiken. Gelukkig was er geen echte brand uitgebroken dus konden we weer rustig verder werken. Toen ik vanmiddag in de controlekamer kwam lag er een stuk gaas van ongeveer één vierkante meter, helemaal in de kreukels. Dat had dus in de ventilator gezeten en daardoor was ie vastgelopen en doorgebrand. Alles is inmiddels weer gemaakt.
's Middags loop ik van 1 tot 5 wacht aan dek, maar omdat we nu midden op de Middellandse Zee zitten, is daar niet zoveel te doen. Daarom sta ik 's middags in de machinekamer. Een paar dagen geleden liep ik met een MO1 een rondje door de machinekamer. Tijdens zo'n rondje kijken we of alle meterstanden goed staan, of er nergens een lek zit etc. Gewoon een controlerondje dus. Zo kwamen we ook bij de startluchtcompressoren. Even tussendoor: een motor in bijvoorbeeld een auto wordt gestart met behulp van een elektromotor. Een scheepsmotor is daar veel te zwaar voor en wordt daarom gestart met behulp van lucht onder hoge druk. Dit wordt in de cilinders geperst waardoor de as gaat draaien. Na een tijdje wordt er ook brandstof toegevoegd waardoor de motor normaal loopt. Deze "startlucht" wordt m.b.v. drie compressoren op druk gebracht en daarna opgeslagen in twee grote tanks. Tot zover de uitleg, ik ga nu weer verder met m'n verhaal. We kwamen dus bij de startluchtcompressoren, de MO1 liep er gewoon voorbij. Ik zag echter dat er uit het filter waar de compressor normaal gesproken z'n lucht aanzuigt er een behoorlijk stroom water uit kwam. Dit was duidelijk niet de bedoeling. De compressor wordt gekoeld met water en daar zat dus kennelijk een lek. Gisteren heb ik met een MO2 het hele koelsysteem van de compressor uit elkaar gehaald. Eigenlijk moest ik een plattegrond van de machinekamer maken, maar omdat ik het lek ontdekt had mocht ik meehelpen (yes!). Vandaag zijn we er ook nog mee bezig geweest en morgen of maandag gaan we er ook weer mee verder. Waarschijnlijk was een van de pakkingen lek maar welke dat was weten we niet. Er zitten namelijk zo'n 20 pakkingen in het systeem. We hebben ze uiteindelijk allemaal maar vervangen.
Het weer is hier trouwens prima. De eerste paar dagen was de lucht strakblauw en was er nauwelijks een zuchtje wind. De afgelopen twee dagen was het iets minder en ben ik ook wel een beetje zeeziek geweest. Inmiddels is dat weer over, ben al redelijk gewend aan het bewegen van het schip. De zon schijnt helaas niet meer maar we gaan wel het lekkere weer tegemoet. Aanstaande maandag komen we waarschijnlijk aan in Egypte. Gisteren heb ik voor het eerst Marokko gezien (heel veel bergen) en vandaag kwamen we langs Algerije (nog meer bergen). Dus ik heb al heel wat van de wereld gezien :P
Nou, het is weer een lekker lang verhaal geworden, maar dat schijnt in de familie te zitten ;-). Ik hoop weer op veel reacties, want ik vind het leuk om ze allemaal te lezen. Stel ook gerust vragen, ik zal ze, voor zover ik kan, allemaal beantwoorden. Tot de volgende keer!

xxx Marieke



  • 16 Februari 2008 - 15:54

    Dinie:

    Hoi meis,
    Heb je nu 1 of 2 kaarten ontvangen?
    Wel heel erg bijdehand he, om een MO1 op een lek te wijzen!! Vond ie misschien niet echt leuk:P
    Zo te lezen heb je het goed naar je zin.Fijn om zulke verslagen te krijgen.
    We zien nu al weer uit naar je volgende berichtje.
    Liefs, Dinie

  • 16 Februari 2008 - 20:11

    Niek:

    Als je een probleem ziet mag je het zelf mee oplossen. Ik snap wel waarom die MO1 gewoon voorbij liep. Daar kwam hij mooi vanaf.
    Is er nu veel verschil tussen die Marokkaanse en Algerijnse bergen? Die Egyptische zijn trouwens lager. Ben benieuwd of ze daar om Egypte nog steeds om die bakshee's zeuren. En wees niet verbaasd als ze plotseling midden op dat schip voor je neus staan om hun handje op te houden. Je bent gewaarschuwd.
    Wat ik me wel afvraag, als je wacht loopt aan dek, wat heb je daar te doen?

    Groetjes, Niek

  • 16 Februari 2008 - 22:06

    Mark&Annemarie:

    Hai Marieke,
    bijzonder hoor, het leven aan boord en je werkzaamheden. Heel leuk om te lezen, er gaat een wereld voor ons open.
    Veel succes! Mark, Annemarie, Coen en Krijn


  • 17 Februari 2008 - 13:11

    Mama:

    Hé dame.
    Wat een leuk verhaal heb je er weer van gemaakt. Ik probeer het technische ook een beetje te begrijpen maar dat lukt nog niet zo erg. Maar ik blijf proberen.
    Moet je 's avonds eigenlijk ook werken of ben je na het eten vrij. En wat doe je dan? Zit je bij de andere officieren of ook wel op je kamer?
    Ik ben wel jaloers op je hoor met dat lekkere weer, hoewel we hier ook niet mogen klagen. Mag je nog van boord in Egypte?
    Liefs, mama

  • 17 Februari 2008 - 16:50

    Chantal,Freek,Kids:

    Hoi marieke,

    Leuk verhaal heb je weer geschreven, zo worden wij ook nog een beetje technisch :). Mag je ook nog van boord, of zijn jullie continue aan het varen...
    Gelukkig ben je al een beetje gewend en niet meer zo zeeziek. Want anders duurt de reis wel heel lang.
    Heel veel plezier en we houden je site in de gaten....

  • 18 Februari 2008 - 08:50

    Jolanda:

    Het lijkt alsof ik een verjaardag vergeten ben... Oops... GEFELICITEERD alsnog, en goed je verhalen te lezen. Het klinkt allemaal goed en spannend! Blijf genieten!!!!!

    Liefs,
    Jolanda

  • 19 Februari 2008 - 12:25

    Henk En Miep:

    Heel leuk je versag van de eerste week.
    Ik heb wel een vraag, maar geen technische hoor. Hoe brengen jullie je vrije tijd door? Met elkaar of ben je op jezelf aangewezen?
    Heel veel succes en we horen wel van je.
    Groet van ons allemaal

  • 20 Februari 2008 - 15:24

    Irene:

    Hoi Marieke,

    Jij kan ook fantastisch schrijven zeg.Top hoor.
    Je geniet er wel lekker van. Ik heb een vraagje?? Welke plaats in Egypte meren jullie aan???? Ik hoop voor je dat je even van boord af mag.
    Je doet nu al heel veel aaan boord hoor. En dan een lek ontdekken en helpen repareren echt super van je.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Geniet er lekker van.

    Groetjes Irene en Theo

  • 21 Februari 2008 - 14:06

    Charlotte:

    Hoi Mariek,
    Erg leuk verhaal, ga zo door met schrijven, dan blijven we goed op de hoogte! Succes met alles en ik denk aan je!
    Liefs Charlotte.

  • 21 Februari 2008 - 15:04

    Opa En Oma Esveld.:

    Hallo Marieke, Zo te lezen hebben ze je al flink aan het werk gezet. We zien dat dan ook al helemaal voor ons; jij in je "witte overall"in die hele grote machinekamer. Veel sterkte. Van ons veel liefs en tot de volgende keer. Dag.

    Opa en Oma Esveld.


  • 21 Februari 2008 - 17:46

    Helma Esvels:

    leuk om te lezen dat get goed gaae en dat he naar hr xin hrbt. gtoetjeds vam ad rb gekma

  • 21 Februari 2008 - 20:08

    Niels:

    eey lief nichie van me

    leuk verhaal joh en dat berichtje van mijn moeder moet je niet zo nemen he ik zal het ff vertalen:

    Leuk om te lezen dat het goed gaat en dat je het naar je zin hebt groetjes ad en helma

    Ik moest het even veranderen dus bij deze Heel veel succes nog en veel plezier!!

    Dikke Kuss Neefje Niels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 181141

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: