Twee weken aan boord - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Twee weken aan boord - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Twee weken aan boord

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

25 Februari 2008 | Saudi Arabië, Riyad

Hallo allemaal!

Ik zit inmiddels alweer twee weken aan boord, dus het werd wel eens tijd voor een berichtje dacht ik zo. Allereerst wil ik Vivian nog even bedanken voor d'r verjaardagskaart, ik heb hem twee dagen geleden pas gehad. De envelop was opengemaakt (waarschijnlijk bij de douane ofzo), maar de kaart was nog helemaal goed. Dankjewel!
Ik heb de afgelopen week de hele dag in de machinekamer gestaan. En als je dan op de Rode Zee zit is het daar ontzettend warm. Na vijf minuten binnen was je al drijfnat van het zweet. En dan ben je nog niet eens aan het werk. Sommige trapleuningen in de machinekamer waren zo heet geworden dat je ze nauwelijks vast kon pakken. Er is wel een airconditioningsysteem, maar die is niet sterk genoeg voor die temperaturen. Maar ik heb het overleefd. Over airconditioning gesproken. We hebben hier aan boord een AC-hok waarin o.a. alle AC-compressoren staan. Vorige week kwam er in ene allemaal rook uit het hok, één van de compressoren was namelijk vastgelopen. Eén zuiger was helemaal aan gort geslapen en op de anderen zaten ook flink wat krassen. De scheepstechnicus en een MO1 zijn nu al een paar dagen bezig om het ding helemaal uit elkaar te halen en de beschadigde onderdelen te vervangen. Maar waarschijnlijk moet er zo veel vervangen worden dat er net zo goed een nieuwe gekocht kan worden.
Een paar dagen geleden hebben we aangemeerd in Port Said, Egypte. Het zijn daar wel een stelletje druktemakers hoor. De loods stond helemaal wild te schreeuwen in de walkie talkie, hij had het niet meer. En daar moest ik eigenlijk wel om lachen. Ze zitten zich zo ontzettend druk te maken om helemaal niks. Dat heb ik bij loodsen in Nederland nog nooit meegemaakt. Na Port Said zijn we door het Suez Kanaal gegaan, waar eigenlijk geen klap aan was. Het enige wat je ziet is zand, zand en nog eens zand. Oja, en een hele hoge brug. Afgelopen vrijdag kwamen we aan in Jeddah, Saudie Arabie, daar moesten we een eerst nog een dag voor anker. Volgens de havenautoriteiten was het weer te slecht (alleen een beetje mistig, maar goed), volgens ons had de loods gewoon geen zin. Toen hij eindelijk aan boord kwam, bleek het zo'n zelfde driftkikker te zijn als die in Port Said. En kennelijk had hij net een nieuwe telefoon met fotocamera, want hij wilde overal een foto van hebben. Maar goed, we zijn nu dus onderweg naar Laem Chabang, Thailand. Daar worden alle containers van boord gehaald en varen we leeg door naar Singapore. Daar gaan we dan twee weken in het droogdok.
Ik ben tot nu toe nog niet van boord geweest. Eigenlijk vind ik dat niet zo heel erg, want ik heb hier aan boord gehoord dat ik in Egypte en Saudie Arabie dan waarschijnlijk een burka aan had gemoeten. Nouja, ik blijf dan liever aan boord dan in die hitte met zo'n ding aan.
Ik moet hier aan boord overdag werken en 's avonds ben ik dan vrij. Na het eten gaan we nog even met z'n alle koffie drinken en spelen we met een paar een potje poker. Dan ga ik meestal naar m'n hut om wat aan m'n takenboek te doen of om wat te lezen. 's Avonds kijken we dan soms nog een filmpje. Op zaterdagmiddag en op zondag ben ik ook vrij en dan ga ik vooral aan m'n takenboek. Als het weer zo mooi blijft, het is nu zo'n 25 graden, gaan we misschien ook nog wel het zwembad vullen. Kunnen we even afkoelen. Verder hebben we nog een aantal fitnessapparaten staan en twee pc's met allemaal spelletjes. Of we gaan gezellig zitten kletsen in de bar. Genoeg te doen dus.
Nou dit was het weer voor nu. Blijf berichtjes sturen, dat vind ik hardstikke leuk. Ik ga nu naar de brug, want ik heb zo nog 4 uurtjes wacht. Tot de volgende keer!

Xxx Marieke

  • 25 Februari 2008 - 15:26

    Marrie:

    Proud of you!!!

    liefs

  • 25 Februari 2008 - 17:10

    Vivian:

    Ze vertrouwen mijn kaart niet eens :(! Maar alsjeblieft hoor:D Zo te merken vind je het zeker leuk daar! Houden zo ;)
    25 graden? Was het hier maar zo warm! Veel plezier verder daar ;)
    Kusjee Vivian

  • 25 Februari 2008 - 18:21

    Opa Em Oma Esveld:

    Hoi Marieke,
    Leuk om dit verslag van jou te lezen.
    Zit er niet een kans in, dat je Yorick ontmoet in Singapore ? Dat zou toch wel fantastisch zijn.
    We zullen duimen voor jullie.
    Van ons veel liefs,

    Opa en Oma Esveld.


  • 25 Februari 2008 - 20:23

    Papa:

    Hai, die Mariek,

    Gelukkig zijn de loodsen hier niet zo nerveurs als daar want dan wordt ik ook gek van al dat gezeur. Zo te horen gaar het goed met je. Vraagje wat doen jullie met al het afval aan boord, in de container of over de.....muur misschien?

    Ben trouwens ook bezig met het spatbord voor de motor wat je gemaakt heb. Zelfs een draad tappen is me gelukt. Alleen het weer om buiten te werken zit wat tegen, het is hier ook maar max. 5 graden.

    Tot meels en groetjes.

    Doei.

  • 26 Februari 2008 - 18:44

    Charlotte:

    Hoi Marieke,
    Zeker blijf ik berichtjes sturen, want ik vind je verhalen zo leuk! Afgelopen zaterdag hadden we kring, het ging over gebed. Linda en Annemarie hadden het voorbereid, hartstikke gaaf! We blijven bidden voor je, maar zo te lezen heb je het erg naar je zin! Heerlijk. Tot mails, de groetjes van Charlotte.

  • 27 Februari 2008 - 09:52

    Daphne Kok:

    Heeey Marieke,

    Wat een belevenissen zeg. Jeetje wat ben jij al ver de wereld over gevaren. Wat een warmte zeg. Ik vond het al warm toen het 20 graden was in de bergen in Oostenrijk (ben pas op vakantie geweest).

    Jeetje, dat je een burka aan moet in sommige landen. Ik heb net een boek gelezen over afganistan, ging dus ook over burka's enz. Dat staat zo ver weg van ons. Maar bij jouw komt het dus ietsje dichter bij.

    Nou nog veel succes en ik kijk uit naar het volgende verslag.

    xxx Daphne

  • 03 Maart 2008 - 13:47

    Saskia:

    Hey Marieke,

    zo spannend hoor zo ver weg. Gelukkig kan je je aan boord prima vermaken. Ga je in singapore nog van boord als je dan zo lang stil ligt? En kan je het goed vinden met de bemanning van het schip. pff warm hoor hier stormt het nu en koud dat het is. Maar gelukkig af en toe wat zon. En hoor je nog wat van Jorick , je zal hem zeker heel erg missen. Want je hebt hem zeker al bijna een maand niet gezien ofzo? Nou veel plezier nog en laat graag nog veel van je horen.

    groetjes

    Saskia


  • 05 Maart 2008 - 17:53

    Martien:

    hoi marieke weet je of dat er jongens
    die varen ook in AL.JUBAYL KOMEN
    IK HEB DAAR AAN DE CONTENERKRANEN
    GEWERKT IN 1978 EN ZOU WEL EENS WILLEN
    ZIEN HOE HET ER NU UIT ZIET.
    MESCHIEN HOOR IK NOG WAT VAN JE.

    GR, MARTIEN.

    PS. IK HEB ZELF JAREN GEVAREN EEN
    MOOI BEROEP HOOR.

  • 06 Maart 2008 - 21:18

    JOrdy(ex-buurjongetj:

    eey
    wereldreiziger, alles goed met jou daar ver weg??
    man ben eigelijk best wel jaloers hoor klinkt echt gaaf dat allemaal
    maar zo te zien overleef jij het wel
    Ben al benieuwd naar je volgende verhaal;)

    eey groetjes
    en van de familie hier natuurlijk
    en vaar wel;)

    doei,,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 181339

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: