IJsvaren - Reisverslag uit Husum, Zweden van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu IJsvaren - Reisverslag uit Husum, Zweden van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

IJsvaren

Blijf op de hoogte en volg Marieke

11 April 2013 | Zweden, Husum

Hallo allemaal!

Hier dan mijn eerste berichtje vanaf de Maasborg. Ik zit nu alweer
anderhalve week aan boord, dus het werd wel eens tijd. Vorige week
zondag ben ik vanaf Amsterdam naar Helsinki gevlogen om daar het
vliegtuig naar Kemi te pakken. Mijn overstaptijd op Helsinki was 25
minuten, zou genoeg moeten zijn. Maar toen ik het vliegtuig uit kwam
werd mijn naam al omgeroepen of ik mij onmiddelijk bij de gate wilde
melden. Dit heb ik uiteraard gedaan en ik ben veilig aangekomen in Kemi.
Helaas gold dit niet voor mijn koffers. Door de korte overstaptijd
hadden ze de vlucht naar Kemi gemist en stonden ze dus nog in Helsinki.
Ik heb het gemeld bij de luchthaven en dan toch maar met niets meer dan
m’n laptoptas naar het schip gegaan. Gelukkig gingen ze pas dinsdag
beginnen met lossen dus had ik m’n werkkleding en dergelijke nog niet
nodig. De kapitein heeft er nog wel even achteraan gebeld en de volgende
dag zijn m’n koffers netjes naar het schip gebracht. Gelukkig maar, want
drie maanden zonder koffers gaat echt niet lukken.

Na het lossen in Tornio zijn we vertrokken naar Husum, Zweden om daar
weer te gaan laden. Hoewel het al april is ligt er in het noorden van de
Botnische Golf nog een flink pak ijs. Nu is dit schip wel aardig bestand
tegen ijs, maar dit ging echt niet lukken. Uiteindelijk zijn we met nog
een ander schip achter een ijsbreker aan naar het zuiden gevaren. Het
was voor mij de eerste keer ijsvaren dus zijn de kapitein en de eerste
stuurman er ’s nachts tijdens mijn wacht omstebeurt bij gebleven. De
ijsbreker ging voorop, daarachter een ander schip en daarachter zaten
wij. Het is dan belangrijk om in het spoor van de ijsbreker te blijven.
Ook moet er niet al te veel ruimte tussen de schepen zitten, het spoor
schuift anders weer dicht. Maar te dichtbij is ook weer niet goed.
Mocht het schip voor ons vastlopen in het ijs, dan moet er voor ons nog
wel ruimte zijn om af te remmen of bij te sturen. Goed op de snelheid
letten dus. Omdat de ijsbreker op zoek gaat naar de weg van de minste
weerstand is het spoor niet rechttoe rechtaan en moeten we dus continue
bijsturen. Een best intensief klusje dus, omdat je continue op moet
blijven letten. Maar wel leuk om een keer meegemaakt te hebben.

In Husum hebben we geladen voor Bremen en Vlissingen. Aanstaande
zaterdag zullen we door het Kieler Kanaal gaan en dan zijn we zondag in
Bremen. Ze beginnen pas maandag met lossen dus met een beetje geluk kan
ik zondag nog even Bremen bekijken. Een paar dagen later gaan we naar
Vlissingen om de rest van de lading te lossen. Dit zal heel snel gaan
dus daar heb ik niet echt tijd om de wal op te gaan.

We zitten hier aan boord met negen mensen, vier Nederlanders en vijf
Indonesiers. Ik ben nu tweede stuurman maar het is mogelijk dat dat
binnenkort gaat veranderen. De Nederlandse tweede WTK gaat in Vlissingen
naar huis en waarschijnlijk heeft m’n baas alleen een nieuwe tweede
stuurman beschikbaar. Het plan is dan dat ik tweede WTK wordt. Dat vind
ik wel leuk, want ik ben op dit soort schip nog nooit tweede WTK
geweest. Ook kan ik dan tenminste volle nachten slapen.

Goed, ik ga maar weer eens stoppen. Laat weer een reactie achter, altijd
leuk! Tot de volgende keer.

Liefs,

Marieke



  • 11 April 2013 - 16:47

    Bianca, Eric En Kids:):

    Dat is wel bijzonder om ook een keer mee te maken, als leek lijkt het zo makkelijk om in een lijntje achter de ijsbreker aan te varen, maar de praktijk is dus anders....

    Wel leuk dat je zondag al weer even tijd hebt om aan wal te gaan, in Bremen ben je nog niet eerder aan wal geweest, of uberhaupt in de haven?

    Hier gaat alles zijn gangetje, hadden vorige week al het kofferverhaal van je moeder gehoord toen we op verjaardagsvisite waren, wij hadden het er toevallig nog overgehad toen je hier was;)

    Naomi en Sem kijken er al weer naar uit als je terugkomt, maar dat duurt nog wel even;) Tot die tijd, lezen we met veel plezier je verhalen!!!!

    xxx van ons allen

  • 11 April 2013 - 20:56

    Eppie:

    Wat spannend ,ik blijf je volgen .Goede vaart

  • 11 April 2013 - 21:45

    Ab Van Der Noll:

    Marieke,

    Leuk te lezen over je ervaringen. Ik zal zaterdag de webcams bij het Kieler kanaal in de gaten houden.

    Goede vaart.

    Ab

  • 12 April 2013 - 09:07

    Mark:

    Hee Marieke,

    Mooi verhaal!

    Vaarze...

    Gr Mark

  • 12 April 2013 - 12:13

    Linda:

    Je blijft dus lekker dichtbij huis. Zwaai maar even als je langs komt ;) Werkse! x

  • 13 April 2013 - 10:55

    Daphne Kok:

    Hey Marieke,

    Wat heb je in een korte tijd alweer veel mee gemaakt.

    Fijn dat je koffers weer snel terecht waren.

    Dat ijsvaren lijkt mij een hele belevenis.

    Veel plezier in Bremen. Wel grappig, afgelopen donderdag en vrijdag was ik met de middenbouw op kamp in Soest en toen hebben de juffen als toneelstuk het sprookje 'De Bremen stadsmuzikanten' opgevoerd.

    Nog een goede reis!

    Groetjes Daphne

  • 04 Mei 2013 - 11:45

    Saskia:

    Hey Marieke,

    hoe is het daar? Heb je nog iets meegekregen van de troonwisseling? Hier gaat alles goed. Ik heb vorige week een leuke werkweek in orvelte gehad. Alles nog een keer beleven wat we tien jaar terug ook hebben gedaan. Erg leuk om te zien dat er niet veel veranderd is. En deze week vakantie gehad, waarin ik veel geklust heb. Ik ga zo ook weer aan de slag. We hebben al veel gedaan, maar er moet ook nog heel veel gebeuren.

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 803
Totaal aantal bezoekers 181345

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: