Druk, druk, druk - Reisverslag uit Shanghai, China van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk - Reisverslag uit Shanghai, China van Marieke Esveld - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

08 Augustus 2009 | China, Shanghai

Hallo allemaal!

Hier weer een berichtje vanaf de prachtige Maersk Stepnica. Op moment van schrijven ben ik nog onderweg naar Shanghai (China), maar op moment van plaatsen ben ik er waarschijnlijk al. Het is nu zaterdagmiddag en ik ben vanmiddag vrij. Vannacht komen we aan in Shanghai.

Afgelopen week heb ik in de machinekamer gestaan. Dat is dan van 8 tot 12 's ochtends en van 1 tot 5 's middags. Verder heb ik met aankomst en vertrek achter gestaan. Dit betekent dat ik samen met twee Indonesiërs en een MO'er op het achterdek sta om de sleepboot vast te maken en de trossen aan de kant te krijgen. Dit zijn er vijf dus dat is best veel werk. Gelukkig hebben we zogehete winches die de trossen straktrekken. Het is een beetje lastig om uit te leggen, maar ik zal kijken of ik er een keer foto's van kan plaatsen. Maarja, aangezien we ook wel eens 's nachts aankomen of vertrekken word ik dus ook wel eens midden in de nacht wakker gebeld. Sta ik dus met m'n slaperige hoofd op het achterdek. Dat is af en toe wel even moeilijk, maar het hoort er allemaal bij. En dan ga je je bed ook wel meer waarderen, hoor.

Afgelopen week heb ik flink wat havens gezien, de meeste in China. Vannacht en morgen doen we dan nog één haven aan en daarna begint de oversteek, zoals dat heet. We varen dan naar het Suez-kanaal, door de Golf van Aden. Ja, dat is inderdaad het piratengebied, maar ik maak me eigenlijk niet zo'n zorgen. Dit schip kan aardig wat snelheid maken, meer dan die kleine piratenbootjes. En het heeft een hoog vrijboord. Dit is de afstand tussen het water en het dek. Daardoor is het voor de piraten ook een stuk moeilijker om aan boord te komen. Ik laat wel weer wat horen als we door de Golf van Aden zijn.

Van die jetlag heb ik trouwens geen last meer. Ik slaap hier heerlijk. Af en toe hebben we nog wel een uurtje klok, zoals dat heet. Dan gaan we een andere tijdzone in en hebben we dus ook een andere tijd. Vanmiddag is de klok een uurtje achteruit gegaan, dus ben ik weer een uurtje langer vrij. Deze tijdzone heet GMT+9. GMT staat voor Greenwich Mean Time. Greenwich is een plaats in Engeland vanaf waar alle andere tijdzones worden bepaald. Nederland zit nu op GMT+2, in de winter is dat GMT+1 vanwege de winter- en zomertijd. Het gekke is dat Greenwich zelf ook zomertijd heeft en nu dus op GMT+1 zit. Ja, het is beetje lastig te volgen af en toe.

Ik zal nog even op wat vragen reageren:
Daphne: ik kan m'n emailtjes naar m'n Gmail-adres niet lezen, want ik heb hier geen internet. M'n emailadres aan boord zet ik liever niet op het internet, dus als je 'm wilt hebben moet je m'n moeder maar even bellen.

Saskia & Ronald: m'n klasgenoot heeft minder dagen nodig dan ik, dus hij zal eerder naar huis toe gaan.
Papa: Het uitzicht is nu prima, er staat namelijk geen container voor. Ik leer zeker nog wel dingen bij. Vorige keer was het vooral het kennismaken met het leven aan boord en nu ga ik leren om zelfstandig te kunnen functioneren als MO'er. Ik zal binnenkort de machinekamerwacht hebben en alleen op de brug wachtlopen. Dat moet ik namelijk ook kunnen als ik eenmaal MO4 ben. Er is genoeg te beleven aan boord. Ik heb zelf natuurlijk DVD's en boeken meegenomen, maar die zijn er ook genoeg aan boord. En we hebben een Playstation en een Wii, maar daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt. Maarja, ik ben dan ook nog maar twee weken aan boord.

Misschien dat ik een paar vragen vergeten ben, want volgens mij mis ik een paar reacties. Maar dat komt dan wel bij het volgende berichtje.

Nu ga ik stoppen, dan kan ik nog even wat aan m'n takenboek doen. Hopelijk tot de volgende keer.

Liefs,
Marieke

  • 08 Augustus 2009 - 17:27

    Claudia (je Nicht):

    Hey Marieke,

    Was vandaag bij Oma en daar hoorde ik dat je weer op de vaart zit. Dus snel even al je berichten gelezen. Je hebt het echt naar je zin en je leert nog steeds bij.

    Nog heel veel plezier en leermomenten en misschien zien we elkaar nog eens.
    Ga gauw even Thomas vermaken, die zit te piepen dat hij geen aandacht krijgt.

    Groetjes!

  • 16 Augustus 2009 - 17:37

    Charlotte:

    Hoi Marieke,
    Wat een spannende stage weer, toch wel iets heel anders dan een vakantie in Zuid Frankrijk....
    Ik geniet van je verhalen, dus kijk uit naar de volgende mailing!
    Veel liefs.

  • 16 Augustus 2009 - 20:02

    Vivian:

    Hee meid!
    Ik lees net je berichtje pas, dus ik denk: gelijk reageren. Machinekamerwacht is vast niet hetzelfde als wat je doet als je in de machinekamer aan t werk bent of wel?
    Heb je nog wat gehoord van Yorick, of niet meer? :-)
    Ik mail je binnenkort nog wel!
    Liefs, Vivian

  • 28 Augustus 2009 - 21:37

    Dinie:

    Hoi Marieke, we zijn vanavond thuis gekomen van vakantie. Leuk een verhaal van je te lezen. Van Yorick was er ook een! Zo zijn we gelijk weer aardig op de hoogte. Tot gauw maar weer. Groetjes, Dinie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Marieke

Als zeevarende maak ik heel wat mee en kom ik op bijzondere plaatsen. Om dit met anderen te kunnen delen houd ik deze weblog bij.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 181345

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 04 Mei 2014

Maasborg

04 Oktober 2013 - 13 December 2013

Delfborg

29 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Maasborg

17 Oktober 2012 - 10 Januari 2013

IJsselborg

27 April 2012 - 03 Augustus 2012

IJsselborg

07 November 2011 - 12 Februari 2012

Delfborg

01 Juni 2011 - 30 Augustus 2011

Delfborg

25 Oktober 2010 - 01 Maart 2011

Saimaagracht

01 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn afstuderen

24 Juli 2009 - 08 Januari 2010

Mijn tweede stage

09 Februari 2008 - 11 Juli 2008

Mijn eerste stage

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis

Landen bezocht: